Saturday, December 13, 2008

heart


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

bila imanku mula bicara


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini



bila imanku mula berbicara,
hatiku mula mengalun sepi,
terkenang peristiwa semalam,
yang tenggelam dalam lautan noda,
yang tiada bertengah tepi,

bila imanku mula membara,
manangis hibalah air mata,
merintih hiba pada yang ESA
ampunkan kelalaianku yang disengaja...

bila imanku mula bangkit,
ku bina azam dan kekuatan,
untuk terus bangkit dari lena,
yang indah nya sementara,

bila imanku mula berbicara,
baru ku sedar apa itu cinta,
yang hakiki tida penghujung,
dari pencipta kepada hambanya..

Wednesday, November 26, 2008

jenis hati ( bhgian 1)

kenali hati sendiri sebelum berusaha mengubatinya....

1) Qalbun sahih....

qalbun sahih bermaksud hati yang bersih,sihat,suci.Apabila menyebut perkataan suci,ianya bermakna hati itu bersih,sihat,bebas daripada segala gangguan yang boleh menyebabkan pemiliknya menentang perintah dan larangan Allah s.w.t.

orang yang memiliki hati yang suci ini akan terselamat daripada mengambil hukum yang bertentangan dengan ketentuan Allah dan Rasul.Segala yang mereka lakukan adalah kerana Allah semata - mata.Benci pada perkara yang dibenci Allah.Benci mereka kerana Allah,cinta mereka juga kerana Allah.

jika kita ingin tergolong dalam golongan yang mempunyai qalbun sahih ini,kita perlulah menjadikan Rasulullah sebagai contoh teladan dalam hidup kita.Ini bermakna segala perlakuan dan perbuatan kita dalam kehidupan haruslah berpandukan sunnah Rasulullah..Ini kerana Rasulullah mempunyai akhlak terbaik dan yang paling mulia.

Rasulullah mengajak manusia untuk berakhlak dengan akhlak yang paling mulia dan membenci akhlak yang tidak baik.Allah memuji akhlak baginda dalam firmannya..

surah al-qalam : 4
"dan sesungguhnya engkau (Muhammad) mempunyai budi pekerti yang amat luhur"

kelebihan orang yang suci hatinya ini ialah Allah akan mengurniakan petunjuk dan hidayah padanya,Dia akan mendapat bimbingan dari Allah sehingga mudah dalam melaksanakan amal ibadah.

ruj : ubat hati







Monday, November 24, 2008

just...


Sebaik-baik wanita adalah yang tidak dipandang dan tidak memandang..iaitu hendaknya ia tidak melihat lelaki lain(ghadul basyar) dan dilihat lelaki lain..(berhias sekadar tanpa menarik perhatian)
-Saiyidatina Fatimah Azzahra-

tagged..!!..

salam to all....i have been tagged from my cousin,.kak fawa..hukhuk, and these are my answers:

1. 7 Fakta tentang saya
  1. seorang yang ingin sentiasa membetulkan diri 4 being d best muslim
  2. seorang yang agak sederhana tembam ( ye ke? )
  3. rabun tahap pelik.....senget sebelah n silau yang melampau ( 50 , 400 )
  4. agak tak tetap pendirian n kisah pe orang kata ..
  5. suka berjalan - jalan but a little bit kedekut .....( agak nya )
  6. sesangat sensitip kekadang ( huhu )
  7. pernah bercita-cita untuk jadi akauntan but lastly....cikgu..huhu..
2. 7 perkara menakutkan saya di dunia (secara random ye aku buat ni)
  1. takut pada Allah (kat dunia pun kena takut jugak)
  2. takut buat ummi and ayah susah n sakit hati
  3. takut kalau tiba-tiba takde duit
  4. takut orang marah n buat orang marah or diri sendiri yang marah...( jgn marah2 yerk along...lalala)
  5. takut ditipu lagi dan lagi dan lagi oleh manusia2 durjana
  6. takut segala bencana alam n accident...
  7. takut jadi looser....
3. 7 lagu wat masa sekarang
  1. sahabat - firdaus
  2. terima kasih cinta - afghan
  3. akon - sorry blame it on me
  4. Xifu & the algebra - hati
  5. rindu padamu - yasin
  6. cinta ini membunuhku - d'masiv
  7. lucky - jason mraz feat colbie

4. 7 perkara selalu disebut

  1. "ha..ha,...pe dia...."
  2. "k , tq"
  3. "owh ...ye ke..."
  4. "lor....gitu plok...."
  5. "agak la...kot..."
  6. "insyaAllah"
  7. "ye ler 2..."
5. 7 perkara yg amat bernilai
  1. my lovely family..
  2. my prenz
  3. bakat dan pengetahuan ( especially acount n arab )
  4. pengalaman
  5. time..
  6. lesen..
  7. barang- barang ku..
6. 7 pertama kali dalam hidup saya
  1. pertama kali nangis masuk hostel ( perlis 2...sedih ).
  2. pertama kali naik fligt ngn along n ali..( erm..best.)
  3. pertama kali dapat teddy bear yang cute ( from my roomate ..)
  4. pertama kali dapat full mark test account ( lalala...seronok gler...)
  5. pertama kali accident pas dapat lesen ( restoren perantau dalam kenangan ).
  6. pertama kali dapat driving license, umur 18.
  7. pertama kali kena tagged ngn cousin ( kak farah...:D )
7. 7 orang bertuah sambung tag ni....

1. reza
2. husain
3. 3 sekawan ( din ,pidot , zaidi )
4. syazana
5. kak mus
6. syukor
7. afiq math

Monday, November 17, 2008

virus ukhwah


Seorang sahabat adalah manusia, dia itu dirimu, hanya saja ia adalah orang lain

sekilas lalu,virus2 ukhuwah ini adalah seperti berikut:

1) tamak akan kenikmatan dunia (20:131)

“seseorang di antara kamu tidak beriman dengan sempurna kecuali setelah mencintai saudaranya seperti mencintai dirinya.” (hadis Nabi)


2) lalai menjalankan ibadah dan melanggar tuntutan agama

“tidaklah dua orang yang saling berkasih sayang kerana Allah berpisah, kecuali disebabkan oleh dosa yang dilakukan oleh salah seorang di antara keduanya.”(hadis Nabi)tidakkah kau tahu; kadang air itu busuk baunya walau warnanya tetap jernih

hadis Nabi: ..agar mencintai seseorang, ia tidak mencintainya kecuali kerana Allah.


3) tidak santun dalam berbicara

-suara tinggi/kata-kata kasar(31:19)
-tidak mendengar sarannya, enggan menatapnya ketika bicara atau mberi salam, tidak menghargai keberadaannya
-bergurau secara berlebihankelembutan adalah anugerah, ucapan paling baik adalah kejujuran
sedang bergurau secara berlebihan merupakan kunci segala permusuhan

-sering mendebat dan membantah

“sesungguhnya orang yang paling dibenci Allah adalah orang yang sangat keras kepala dan selalu membantah.” (hadis nabi)

-kritikan keras yang melukai perasaan


4) sikap acuh(59:9)

…rindu, kedekatan, dan kehangatan perasaan adalah ibarat bahan bakar yang menyalakan ukhuwah abadi, menambah gelora semangat, dan meringankan segala beban yang ditanggung….aku hairan, mengapa selalu merindukan mereka
menanyakan keadaannya kepada setiap orang yang ku temui
padahal mereka di sini bersamaku
mataku mencari mereka ke sana kemari
padahal mereka ada di dekat pelupuknya
hatiku bergejolak merindukan mereka
padahal mereka ada di antara tulang rusukku

sekalipun wajahku tak dapat menatapmu lagi
namun cinta dan ukhuwah tidak akan pernah sirna
aku tidak akan berhenti memujimu
dari kejauhan, bersama untaian doa
jiwaku akan selalu merindukanmu
bersua bersama penuh ketulusan dan cinta

jiwaku adalah jiwaku,jiwaku adalah jiwanya
hasratnya adalah hasratku, hasratku adalah hasratnya


5) mengadakan perbicaraan rahsia (58:10)

“jika kamu bertiga, maka janganlah dua di antara kamu membuat perbicaraan rahsia tanpa melibatkan yg lain, kerana perbuatan itu dapat membuatnya sedih.”(hadis Nabi)


6) keras kepala, enggan menerima nasihat dan saran

“cukuplah seseorang dinyatakan buruk, jika ia mengejek saudaranya sesama Muslim.”( hadis Nabi)


7) sering membantah, berbeza sikap dan hobi, bersikap sombong dan kasar

“ruh ruh itu bagaikan bala tentera, jika mereka saling kenal, maka akan bersatu. Namun jika tidak saling kenal, maka akan berselisih.” (hadis Nabi)


8) memberi teguran di depan orang lain

…penyebab cepat pudarnya rasa cinta dan mudah menanam bibit-bibit permusuhan…

9) sering menegur, tidak toleran, cenderung negative thinking, enggan memaafkan

terimalah sahabatmu dengan segala kekurangannya
sebagaimana kebaikan mesti diterima walau kecil wujudnya
terimalah sahabatmu kerana jika ia menyakiti
lain kali ia membahagiakansiapa mencari sahabat tanpa cacat, nescaya sepanjang hidupnya tidak mendapat sahabat

“seorang suami yang Mukmin tidak akan memarahi isterinya yang Mukminah, apabila ia tidak suka terhadap sebagian perangai isterinya, maka ia akan menyukai perangainya yang lain.”(hadis Nabi)

jika tak menegur bererti tiada cinta
cinta tetap bertahan selama ada teguran*

banyak yang tinggal jauh namun ia dekat dihati
banyak orang yang tinggal berdekatan namun hatimu tak mampu menyukai
apalah erti jauh dan dekat melainkan hanya permasalahan nurani


10) mudah percaya terhadap orang yang-orang yang mengadu domba dan memendam dengki

…orang2 yang dipertemukan oleh Allah dalam sebuah jalinan ukhuwah harus yakin bahawa satu sama lainnya saling mencintai dengan penuh ketulusan yang muncul dari nurani yang paling dalam. Hubungan yang telus seperti itu tidak mungkin dapat tersentuh oleh tangan tangan dengki, apalagi sampai dapat dihancurkan…(8:63)


11) membuka rahsia

…jadikanlah semua yang anda ketahui tentang dirinya sebagai amanat yang tidak boleh dibuka kecuali jika ia mengizinkan


12) mengikuti prasangka(49:12)

orang Mukmin selalu mencari alasan agar boleh memaafkan, sementara orang munafik selalu mencari cari kesalahan.


13) mencampuri masalah peribadi

“diantara tanda kebaikan Islam seseorang adalah meninggalkan hal-hal yang tidak berguna baginya.” (hadis Nabi)


14) egois, sombong, tidak empati…

“siapa yang mencukupi keperluan saudaranya, nescaya Allah mencukupi keperluannya. Siapa yang menolong seorang Mukmin dari suatu kesusahan, nescaya Allah akan menolongnya dari salah satu kesusahan pada hari kiamat. Siapa yang menutupi aib seorang Muslim, nescaya Allah akan menutupi aibnya pada hari kiamat.” (hadis Nabi)setiap sahabat selalu dekat dikala senang
namun sahabat sejati adalah yang tetap menemani
ketika penderitaan menimpa


15) menutup diri, berlebihan, membebani, dan menghitung hitung kebaikannya kepadamu


carilah sahabat yang akan kau beri ketulusan dan hak hak ukhuwah, bukannya yang kau harapkan menerima sesuatu darinya


16) enggan mengungkapkan perasaan cinta,…

“jika seseorang mencintai saudaranya, maka kabarkanlah bahawa ia mencintainya.”(hadis Nabi)


17) melupakannya kerana sibuk mengurusi orang lain dan kurang setia

orang yang tidak boleh membuktikan cintanya kepada sahabat lama tidak akan mampu membangun cinta dengan sahabat baru


18) suka menonjolkan kelebihan peribadi,…

jika seorang daie mendermakan dakwahnya hanya untuk Allah semata, bukan untuk kepentingan peribadi, masalah2 biasa tidak akan berubah menjadi problema besar atau malapetaka…


19) mengingkari janji dan kesepakatan tanpa alasan yang kuat

“tanda tanda munafik ada tiga; jika berkata ia berdusta, jika berjanji ia mengingkari, dan jika dipercaya, ia berkhianat.”(hadis Nabi)


20) selalu menceritakan perkara yang membangkitkan kesedihannya dan suka menyampaikan berita yang membuatnya resah.


21) terlalu cinta

“cintailah kekasihmu sesederhana mungkin, siapa tahu ia menjadi musuhmu pada suatu saat nanti. Dan bencilah musuhmu sesederhana mungkin, siapa tahu ia menjadi sahabat dekatmu pada suatu saat nanti.”(hadis Nabi)

insya Allah, seizinnya..mari reflek diri..kerana sesungguhnya, tahap terendah adalah untuk berlapang dada sesama kita..n tingkat tertinggi pula, adalah untuk melebihkan mereka, lebih dari diri kita sendiri…






mujahid - iman




Sunday, November 16, 2008

joke dat become a reality.....

16 nov 08..

gurauan yang menjadi kenyataan...
perjalananku bersama kakak dan adik ke GIANT terbantut dek kerana kereta yang kami naiki rosak di jalanan...kelam kabut juga dibuatnya....start punye start ..still xnak jalan....alhamdulillah sempat masuk parking....memang first time kereta buat hal cam gitu..kaji punya selidik,temperature dia da sampai tahap maksimum...ayah kata kalo kete ni jalan jugak tadi ..boleh meletup...nauzubillah.....alhamdulillah..suma selamat kecuali kete je yang bocor tangki nya....alahai kereta...

asalnya,aku dan along gurau - gurau tentang kereta tu....jalan jauh nanti rosak la...akhirnya,gurauan jadi kenyataan...memang kereta tu xidup...

malam nie,terpaksa la kereta kesayangan ramai
bermalam kat GIANT...maaf ye kereta.......moga lena tidurmu...hope kete 2 will be ok n selamat kat GIANT tu....pakcik jaga kat giant tolong tengokkan..

pengajaran daripada kisah ini ialah....
- b4 bawak kerata..make sure everything ok...jangan main jalan je...
- semua yang berlaku ada hikmahnya...kira pengalaman laa...laenkali lebih alert...
- urus kete bukan senang...tau pakai je...huhu....






Saturday, November 15, 2008

kutanya hati.


kutanya hati,
ketepuk dada sendiri,

manakah hala perjalananku ini,

terasa sangsi masih ku tidak mengerti,
adakah aku dilanda laluan yang pasti...

bertanyaku pada bayu yang menumpang jalan,
apakah berita yang suci dari sempadan?
berikan petunjuk h
idayah dan pesanan,
bawakan doaku terus ke takhta pengakuan

berbalas pandangan mataku dengan sang bulan
bagaikan bicara mengharap pengertian

moga disusun bintang yang berselerakan
menjadi landasan laluan perjalanan



kutanya hati
apakah bisa aku dikhianati
dengan kata hati yang tidak pasti
atau akukah yang tidak mengerti
betapa beharganya hati yang suci


Subhanallah...
indahnya hati pemberian Allah
akan kujaga biarpun payah
akan kuhias dengan sifat mahmudah
akan kusingkir sifat mazmumah

- mata hati -
* ubat hati *

pic

somewhere in terengganu....

Monday, September 29, 2008

eid fitri

salam lebaran buat semua ....
di kesempatan ini,ana ingin mengucapkan selamat hari raya aidilfitri maaf zahir batin...

moga dimaafkan segala salah dan silap....

ceria - ceria selalu....

Friday, September 26, 2008

dah khatam ke??

satu malam selepas terawikh,aku duduk-duduk di bahagian belakang masjid sambil menunggu rakanku yang bertadarus bersama usrah nya.Sambil duduk,aku sempat menghabiskan beberapa surah...
berehat sekejap,lalu terdetik di hati,sempatkah aku khatam quran bulan ramadhan ini...kerisauan bergayut di hati,sebab memang niat nak habiskan.
........................................

Tetiba,rakan ku datang menyapa,selesai katanya...dia pun mulakan perbincangan ...

da khatam?" tanyanya..
belum,...risau jugak tak sempat.....banyak nak kena buat..huhuhu..kataku kembali.
ada classmate kita yang dah khatamkan..?? maknanya tiada alasan la untuk kita..katanya..
betul3x..kita kerja keras sikitlah ..sambungku lagi..

sembang punya sembang tersentuh bab orang khatam quran tapi bila dengar bacaan mereka tunggang terbalik tajwidnya...haru laa skit...aku terfikir,mana yang perlu kita kejar,bacaan quran yang baik dari segenap segi atau khatam berkali - kali tetapi tajwid dan baris semua lari..da lah tu ,tak paham maknanya plak 2..masyaallah...sedangkan apabila kita baca quran tetapi salah baris boleh membawa kepada makna yang berbeza...

jadi,jangan lah kerana terlalu mengejar nak khatam quran,baca pun samapai 160 km/jam..tajwid tunggang langgang,baris terbalik terlentang.....bacalah dengan baik dan berhati - hati....tadabbur dengan al-quran....baca kerana mencari redhanya bukan sebab nak jawab bila orang tanya..

pada yang belum khatam...ada lagi masa walaupun singkat....namun,berusaha....bak kata pepatah,usaha selagi mampu,jangan menyerah dulu.....Ingat ganjaran yang Allah janji untuk amalan di bulan mulia ini...masyaallah .......hebat..rugi kalo disiakan..

di mana ramadhanku

merenung di tepian jendela,
melihat alam sepanjang perjalanan,
di bawah cahaya bintang dan bulan,
aku terfikir tentang kekuasaan mu tuhan,

perjalanan hidupku sepanjang ramdhan,
adakah bersinar umpama mutiara yang bekerlipan.
apakah cukup amalan yang dikerjakan,
untuk dijadikan bekalan perjalanan,
atau untuk dijadikan simpanan selepas hari kematian,
jika tiada lagi ramadhan yang akan datang..

ku semak kembali atur susun jadual hidupku,
ku bermuhasabah kembali tentang sibukku sehari hari,
ku tilik kembali di mana ketawa ku dan air mata ku pergi...

oh tuhan,
sibukku dengan tugasanku,assigment ku yang tak pernah habis,
tawaku untuk hidupku semata,dan tangisku untuk manusia...

oh tuhan,
sia - sia kah ramadhan ku....
rugilah aku...
tidak mengejar janjimu....
tidak mengejar redhamu...
sempatkah aku........
mengejar ramadhanku....

Wednesday, September 10, 2008

something...II


كل بستان زهرة

setiap kebun ada bunganya

ungkapan bermakna dari ustaz fauzi ketika pengakhiran kuliah hari ni...sebenarnya,ungkapan tu ustaz nak kaitakan dengan presentation hari nie..tentang salah satu kaedah pengajaran nahu arab...kaedah tu adalah kaedah yang mana ianya mengambil kelebihan kaedah lain dan menolak kekurangan nya....kiranya macam kaedah tu adalah kaedah yang paling baik laa.....dan ia bersifat bebas dan damai....

la nie,bukanlah nak crita tentang kaedah tu..tapi nak singkap ungakapan tu and relate kan dengan hidup kita sehari - hari....setiap kebun ada bunga....kalau ikut kaitan dengan kaedah bahasa arab ialah setiap kaedah ada kelebihan tersendiri...kalo kita kaitkan dalam hidup kita sebagai manusia dan hamba di bumi Allah ini,setiap daripada kita ada kelebihan dan keistimewaan masing - masing...

Allah ciptakan manusia dengan sebaiknya dan ada keistimewaan masing - masing.....oleh itu,tidak perlulah kita melihat diri kita ini teruk,tidak berguna dan sebagainya hingga wujud perasaan hasad dengki,cemburu,khianat dan sebagainya yang negatif....akibatnya,syaitan mlompat girang,masyarakat terus tumbang,agama makin hilang,negara berantakan.

jika kita asyik mentakwil dan menghitung apa yang kita tiada,maka rugilah kita sebab no point...apa pun tak dapat....kerana Allah bagi kita macam2..xterhitung dan xternilai ....lihatlah kepada apa yang kita ada dan bersyukurlah.....jika mau banding,lihatlah pada orang yang tiada atau yang lebih susah dari kita...

sekadar perkongsian...........Ramadhan Kareem.....

Tuesday, September 9, 2008

ramadhan kareem..


ahlan wasahlan ya Ramadhan..

apa yang sudah aku lakukan untuk menyambut tamu agung ini??


ya Ramadhan..

setiap kali engkau datang,

seringkali itu aku bersamamu

dengan kekosongan tanpa erti

seringkali juga aku melepasi

keluar dari madrasah barakah ini

sama seperti mana waktu aku jejak engkau

ketika anak bulan masih begitu kecil


ya Ramadhan..

madrasah tarbawi..madrasah ibadah

kering sangatkah hati aku

rasa hormat dan ta'zhim kepadamu

tidak terbit walau sekelumit?

ya Ramadhan..

manusia masih terus dengan taklim rutin

tidak endah engkau berlalu

dan bila di akhir bulan

kami gembira, aidilfitri pula bertamu

padahal..

di dalammu diturunkan Al Quran

juga wahyu Al Alaq yang pertama

lailatul qadr, oh dirindu

malah seruan jihad juga banyak engkau saksikan

sesal aku ya Ramadhan

kalau inilah pertemuan terakhir

tiada lagi malam seribu bulan

ingin ku ulang semua Ramadhan lepas

Ya Ramadhan..

aku tidak mahu gagal lagi

amaliyah ibadah bukan seperti yang lepas

yang kelmarin

ini azam baru

ini energi baru

"Andai seluruh bulan sepanjang tahun adalah Ramadhan.."

KepadaMu Kekasih

Aku berserah

Kerana ku tahu Kau lebih mengerti

Apa yang terlukis di cermin wajahku ini

Apa yang tersirat di hati

Bersama amali

Hanya padaMu Kekasih

Aku tinggalkan

Jawapan yang belum ku temukan

Yang bakal aku nantikan

Bila malam menjemputku lena beradu

KepadaMu Kekasih

Aku serahkan

Jiwa dan raga

Jua segalanya

Apakah Kau akan menerima penyerahan ini

Apakah Kau akan menerimaku

Dalam keadaan begini

Ya Allah, jika aku bergantung kepada selain Engkau di dalam menghadapi kepayahan-kepayahan, sedang aku tidak mengerti atau mengerti, maka aku bertaubat dan berserah diri dengan mengucap : La ila ha illallah Muhammadur Rasulullah SAW.

Ya Allah, jika aku memohon pertolongan kepada selain Engkau, dalam kecelakaan dan bahaya, sedang aku tidak mengerti atau mengerti, maka aku bertaubat dan berserah diri dengan mengucap : La ila ha illallah Muhammadur Rasulullah SAW.

Ya Allah, urusan-urusanku yang telah Engkau baguskan dengan anugerah Engkau dan pandanganku salah, sedang aku tidak mengerti atau mengerti, maka aku bertaubat dan berserah diri dengan mengucap : La ila ha illallah Muhammadur Rasulullah SAW.


Sunday, August 31, 2008

ramadhan menjelma....

Rasulullah saw bersabda:


“Penghulu segala bulan adalah bulan Ramadhan dan penghulu segala hari adalah hari Jum’at” (Thabrani dan Baihaqi)

salam ramadhan....

Wednesday, August 20, 2008

budak cute..


assalamualaikum w.b.t

comel kan budak kat gambar atas tu.....kami jumpa dia kat satu restaurant berhampiran Bangi..orang nya comel bangat,petah lagi...lepas selidik-selidik,maka nya tahulah yang dia nie rupanya anak tuan restaurant nie...

apa yang bestnya budak nie,sampai kengkawan yang lain sibuk je mengacau budak nie ialah dia nie bercakap memang comel...speaking lagi...sepatah tanya ,sepuluh jawab....(comel la tu kan) .lagipun budak budak if pandai and macam murai skit,mesti comel and ramai peminatnya...

kitaorang pun layan lah dia nie sambil tunggu makanan yang dipesan....Dia nie sibok nak main game kat handphone kitaorg,last2 yang syud ( kawan yang ikut makan ) bukak lah satu lagu kasi dia dengar.lagu my baby...sape ntah yang nyanyi..terlupa..budak tu pun mula la ikut rentak lagu and turut nyanyi....kagumnya,bila part chorus,lancar semacam je dia nyanyi..memang mantap...cepat plak dia ngafal n tangkap rentak lagu...

alangkah bagusnya if budak tu menghafal quran ...mesti bleh jadi hafizah...tapi,sayang budak budak skang lebih banyak disuruh menyanyi..bangga btoi and comel btoi if budak pandai nyanyi lagi omputih...apa nak jadi....oh..dunia..

Thursday, August 14, 2008

something..





Bila hati kian bersih, fikiran pun selalu jernih
Semangat hidup kan gigih,
prestasi mudah diraih..

Tetapi bila hati sempit,
segalanya menjadi rumit.

Seakan hidup terhimpit, lahir batin terasa sakit…

bangkit wahai pemuda pemudi islam....!!
nahnu du'at qabla kullu syai'in...
takbir!!!
Allahuakbar...


Friday, August 8, 2008

biG....mEnduGa

assalamualaikum....w.b.t

sibuk...busy....masyghul....
wah...padat jadual......rasa macam kurangnya masa rehatku....
tapi,still rasa bersyukur kerna aku lebih reti hargai masa rehatku....
manfaatkan waktu sebaiknya...
kalo tidak.....langsung bazirkan waktu yang Allah bagi.....hihihi

skrang tengah sibuk program bIg atau nama penuhnya biNa iNsan GURU...
big kali ni,kena buat khidmat kominiti dimana kitaorang suma memilih untuk bergotong royong di sebuah tadika.....maka,alkisahnya....bergabungla dua kuliah iaitu kuliah 2.02 bersma 2.06..

antara objektifnya ialah,nak tingkatkan keyakinan dan kendiri positif di kalangan para pelatih guru nie dalam berinteraksi dengan masyarakat luar..al maklumlah,....cikgu @ guru @ ustazah...penting beno laa interaksi dengan masyarakat nie krana guru bukan sahaja berada di sekolah ,malah dimana2 pun dia adalah guru...

antara objektif nya lagi adalah nak eratkan silaturrahim antara pelatih guru dengan penduduk setempat sekaligus tanamkan sikap yang positif dalam diri mereka.....ayat paper work laa...
tapi mmg berobjektifkan begitu...

ummi telefon....dia kata....doa adalah senjata yang paling besar.......maka ....doalah...
moga Allah permudahkan..ummi kata lagi..apa2 yg kamu buat biarlah krn Allah,even kamu diats memegang jwtan paling tggi atau yg paling bwh..lihatlah pada nilaian Allah bkn manusia yg sentiasa lemah dan xsmpurna....bermakna betul kata 2 ummi...di saat aku keresahan kerna terlalu khuatir plus risau sal big yang bermakna ini.....ooo....pilu...

esok,tanggal 9 ogos ...maka kami semua akn berangkat ke taman permai....dekat je dengan iPIs...7 minit agaknya...diharap segalnya berjalan lancar dan teratur....

" Ya Allah..jangan kau biarkan hambamu yang lemah ini terus hanyt dalam arus dunia yang sementara ini....bantulah hambamu ini dalam melaksanakan tanggungjawab dan amanah yang diberikan...lapangkan dada ku.....tenangkan hatiku...hindarkan aku dari hasad dan dengki..."

Thursday, July 31, 2008

forum..

Forum

Forum Remaja @Pesta Konvo 2008
Ikhtilat: Tabiat Takpa, Mahasiswa Binasa
MPH MMU Cyberjaya, 12 Ogos 2008, 8 Malam


Untuk keterangan lanjut sila ke

http://iucyber.mmu.edu.my/index.php/the-raise/

Friday, July 25, 2008

2.02...iPiS


Tiap bertemu kan berpisah yang awal ada akhirnya
Itulah lumrah dunia ketetapan dari yang esa
Kenangan mengajar kita erti hubungan manusia
Tidak dapat dipisahkan dari rahmat pencipta

Sebuah memori yang tersingkap kembali
Kisah pertemuan kali pertama
Di dalam taman yang mengajar kita
Erti kehidupan penuh pancaroba

Di sini kita berjanji setia
Bersama menongkah awanan cita
Menanti jernih hujanan kejayaan
Berkat dai usaha doa tulus padanya

Tutur kata guru bagaikan azimat
Sering mendidik jiwa yang lemah ini
Ungkapan hikmahmu tinggi nilainya
Dan menjadi bekalan kami di hari muka

Oh temanku masih kau ingat
Susah senang harungi bersama
Pahit manis kita rasainya
Demi harapan kedua ibu bapa

Sendau gurau,senyum tangis sendu
Masih lagi segar di ingatan
Rindu hati ingin bersemuka
Setelah kita berpisah sekian lama

Kupanjatkan doa agar dipertemukan
Kerana kudratmu tiada batasan
Bertemu,berpisah hanya kerana Allah
Ukhuwah yang terbina anugerah darinya



Sunday, July 20, 2008

my way so hard......





jalan ini...
kadang kadang terasa sukar untuk dilalui
ranjau nya penuh duri
membuatkan ku tak mampu untuk harungi
kekadang aku rasa kuat dan penuh semangat
kekadang aku rasa lemah selemahnya..malas menguasai..
kenikmatan bersenang - senang mengulit hariku...

jalan ke syurga itu memang penuh dengan duri ..
penuh dengan cabaran...
penuh dengan halangan....
jalan ke neraka pula penuh dengan kenikmatan..
kenikmatan dunia yang tidak kekal...
yang hanya sementara...
yang sering membuatkanku terlena...
membuatkanku senang.
tapi di akhirannya...

jalan yang penuh liku dan duri menjanjikan kenikmatan
yang bukan sementara
tapi kekal selamanya...

manakala jalan yang penuh nikmat itu,
nikmatnya akan hilang..
kesukaran yang berganti..
kesakitan yang akan mendatang..
nikmatnya tidak hakiki..
nikmatnya tidak kekal...
hujungnya berduri...
gelap.......

tapi ramai yang mengikut jalan yang menjanjikan nikmat sementara itu,
jalan yang luas itu,
jalan yang mudah itu..
jalan yang senang itu...
apakah mereka tidak tahu..
atau mereka tidak sedar..
atau mereka pura pura tidak mengerti..



oh tuhan...
ya rabbul izzati
ya rahman ya rahim
ya karim
engkau lah yang memerintah..
kau mengetahui sedang aku tidak mengetahui
padamu ku berserah
jangan biarkan aku tenggelam dengan nikmat sementara
jangan biarkan aku diulit mimpi yang hujungnya duri
ku serahkan segala urusanku kepadamu...

Tuesday, June 17, 2008

liFe oF kAmAl aTaRtuK

Teladan Dari Kisah Hidup Mustafa Kamal "Atartuk" iaitu IDEOLOGI KAMAL ATARTUK DI Turki.

Sama-samalah kita ambil ikhtibar dari kisah ini.

"Atartuk" merupakan gelaran Barat kpd beliau sebagai "Bapa Pemodenan Turki".

Antara yang dilaksanakan oleh Kamal Atartuk ialah :

1.. Membolehkan perempuan memakai tudung dengan syarat pakai skirt/ROK.

2.. Membolehkan lelaki memakai seluar panjang dengan syarat pakai tie dan topi (sesuai dengan kehendak barat)

3.. Menyuruh wanita dan lelaki menari di khalayak ramai. Beliau sendiri pernah menari dengan seorang wanita di sebuah parti umum yang pertama di Ankara.

4.. Beliau pernah menegaskan bahawa "negara tidak akan maju kalau rakyatnya tidak cenderung kepada pakaian moden"

5.. Menggalakkan minum arak secara terbuka.

6.. Mengarahkan Al-Quran dicetak dalam bahasa Turki

7.. Menukar azan ke dalam bahasa Turki. Bahasa Turki sendiri diubah dengan membuang unsur-unsur Arab dan Parsi.

8.. Mengambil arkitek-arkitek dari luar negara untuk memodenkan Turki.

Hakikatnya mereka diarah mengukir patung-patung dan tugu-tugunya di seluruh bandar Turki.

9.. Satu ucapan beliau di bandar Belikesir di mana beliau dengan terang-terangannya

mengatakan bahawa agama harus dipisahkan dengan urusan harian dan perlu dihapuskan untuk kemajuan

10..Agama Islam juga di buang sebagai Agama Rasmi negara.

11..Menyerang Islam secara terbuka dan terang-terangan

12..Menggubal undang-undang perkahwinan berdaftar berdasarkan undang-undang barat.

13..Menukar Masjid Ayasophia kepada muzium, ada sesetengah masjid dijadikan gereja.

14..Menutup masjid serta melarang dari bersembahyang berjemaah.

15..Menghapuskan Kementerian Wakaf dan membiarkan anak-anak yatim dan fakir miskin.

16..Membatalkan undang-undang waris, faraid secara Islam

17..Menghapus penggunaan kalendar Islam dan menukarkan huruf Arab kepada huruf Latin.

18..Menganggap dirinya Tuhan sama seperti Firaun.

Berlaku peristiwa apabila salah seorang askarnya ditanya "siapa tuhan dan dimana tuhan tinggal?".

Oleh kerana takut, askar ;tersebut menjawab 'Kamal Atartuk adalah tuhan".

Beliau tersenyum dan bangga dengan jawapan yang diberikan oleh askar itu.

Namun begitu,Allah itu maha kuasa,lebih dari setiap yang ada di bumi.Kamal Atartuk akhirnya menempuhi saat kematiannya dengan penuh keseksaan dan penghinaan.Di saat – saat kematannya,Allah telah datangkan beberapa penyakit kepada beliau sehingga beliau rasa terseksa dan tak dapat menanggung seksaan dan azab yang Allah berikan di dunia. Antaranya ialah :

1.. Didatangkan penyakit kulit hingga ke kaki di mana beliau merasa gatal-gatal seluruh badan.

2.. Sakit jantung

3.. Penyakit darah tinggi

4.. Panas sepanjang masa, tidak pernah merasa sejuk sehingga terpaksa diarahkan

kepada bomba untuk menyiram rumahnya 24jam.

Pembantu- pembantunya juga diarahkan untuk meletak ketulan-ketulan ais di dalam selimut untuk menyejukkan beliau.Oleh kerana tidak tahan dengan kepanasan yang ditanggung, beliau menjerit sehingga seluruh istana mendengar jeritan itu. Oleh kerana tidak tahan mendengar jeritan, mereka-mereka yang bertanggung jawab telah menghantar beliau ke tengah lautan dan diletakkan dalam bot dengan harapan beliau akan merasa sejuk.

Allah itu Maha Besar, panasnya tak juga hilang! Pada 26 September 1938, beliau pengsan selama 48 jam disebabkan terlalu panas dan sedar selepas itu tetapi beliau hilang ingatan. Pada 9 November 1938, beliau pengsan sekali lagi selama 36 jam dan akhirnya meninggal dunia.

Sewaktu beliau meninggal, tidak seorang pun yang memandi, mengkafan dan menyembahyangkan mayat beliau. Mayat ini diawetkan selama 9 hari 9 malam, sehingga adik perempuan beliau datang meminta ulama-ulama Turki memandikan, mengkafankan dan menyembahyangkannya. Tidak cukup dari itu, Allah tunjukkan lagi balasan azab ketika mayatnya di bawa ke tanah perkuburan.

Bila mayatnya hendak ditanam, tanah tidak menerimanya . Disebabkan putus asa, mayatnya diawetkan sekali lagi dan dimasukkan ke alam muzium yang diberi nama Etna Grafi (kalau tak silap dengar) Ankara selama 15 tahun sehingga tahun 1953).

Selepas 15 tahun mayatnya hendak ditanam semula, tapi Allah Maha Agung, bumi sekali lagi tak menerimanya. Habis ikhtiar, mayatnya dibawa pula ke Bukit Canakalee ditanam dalam satu binaan mar-mar beratnya 44 ton. Mayatnya ditanam di celah-celah batu mar-mar. Apa yang lebih menyedihkan, ulama-ulama sezaman dengan Kamal Atartuk telah mengatakan bahawa

"jangan kata bumi Turki, seluruh bumi Allah ini tidak menerima Kamal Atartuk!"

Hanya Allah sahaja yang Maha Mengetahui (Wallahuwa'lam). Renung dan fikirkanlah!

Tiada guna jika kita bongkak dan sombong dengan apa yang kta ada.kerna pulangnya kita hanya pada Allah….

dari Allah kita datang kepada Allah kita kembali

sama – sama kita renungkan

Thursday, June 12, 2008

new sem....



semester baru sudah menjelang,
buat semua rakan dan taulan,
amacam holiday yang xsampai sebulan,
keje ke or asyik terlentang....


liat betul rasa di hati,

sayu pun ada mengenangkan diri,
nak balik da coz abis dah
mengadap assigment plak pas ni,


masa berjalan sekejap je...
tup tap da abis cuti....da nak mula semester baru..liat nya rasa...susah juga nak bina semangat baru.Al maklumlah da seronok duduk rumah...jihad...jihad..!!
sEmpurnaKan taNggungJawab as a stuDent....
uPdate niAt,upgRade dIri..
sEmpurNakan iBadah meNuntut iLmu,
bangkitlah diri,jiwa,akal.....bukak yang baru...sem ni diharap lebih cemerlang,gEmiLanG, dan teRbiLang.nAk maNtaPkan diRi,bAnyaKkan iLmu,tIngKatkan Amal......AllAHUAKBAR



buat KenGkawan..sAhabaT saHibah...

saLam PerJuangan...dan sAlaM mUjahadaH
mOga reDha ALLAH sEntiAsa mengIriNgi ..

Al - Baqarah : 255


Pixel Code Graphics



ALLAH,
tidak ada tuhan melainkan DIA yAnG hiDup keKal lagi teRus menerUs mengurus (makhluknya) , DIA tiDak menGantuk dan tiDak tiDur.
KepunyaaNnya apa yAng ada di lanGit dan bUmi.
SiaPakah yAng dapat memberi syafaat di sisi ALLAH tanpa izinnya??

Allah mengetahui apa apa yang ada di hadapan mereka dan di belakang mereka,
dan mereka tidak mengetahui apa apa ilmu ALLAH melainkan apa yang dikehendakiNYa.
Kursi ALLAH meliputi langit dan bumi.Dan ALLAH tidak merasa berat memelihara keduanya , dan ALLAH Maha Tinggi Lagi Maha Besar..

Friday, June 6, 2008

tHaNk yOu ALLAH


Manusia biasanya lebih mengahargai sesuatu yang sukar diperolehi tetapi sering melupakan nikmat yang telah tersedia.....

tErlalU banYak NikmAt yaNg ALLAH kuRniakaN paDa kiTa....seHinggakan kita xmmapu nak menghitung nya.....SehInggakan SeTiap aNggota bAdaN kIta pun aDlah pinjaman darinya....
udAra yanG Kita seDut seTiap hari Ini pun pInjaman Buat kita.....MaKa laYAKkah kiTa uNtuk bErpaling Darinya...mAmpukah kita mencari alam yang bukan ciptaan NYa sbagai tempat tinggal....Mampukah kita menahan nafas sehingga sEtenGah jam dAn slamanya.....Sedang kembali kita pun kelak pada tanah yang kita pinjam dariNYA......

pErkataan apa lagi,Hujah apa lagi Yang mahu kamu keluarkan.....SemUa nYA terang Lagi nyata.....Sumanya terTerA di Dalam KitaB sUci Al quran...mukjizAt paliNG agung.....SiApakah kiTA mahu mentakwiL seGala yaNG ada .......Kita Tidak mEngetahui sEgAla aPa yAng aDa di Sebalik...kiTa hanYa menGetaHui yaNg Nyata...sEdanG AllaH meNgeTahui seTiAp yaNg aDa di LanGit dan Di bUmI..kErdIlnya kITA

...terlalu banyaKKah iLmu yaNG ada.....Terlalu cantiKKah paraS ruPA....terlalu banyakkah haRta benDa...terlalU berkUAsakah paNgkat Yang aDa...buKAnkah Ianya pinJaman semata...Bukankah sEgalanya tIada makna JiKa kamu tIdak bersyukur dAn menggunakannya di Jalan yAng diredhai pencipta....

jIka ada iNsan lain yang memberi BantUAn,menYelamatkan Kamu atau kamu menyeLamatKan Atau meMberi bantuan...pAsti mahu dIhargai...pAsti mahU dIucap tErima kAsih....begItu juGa YAng mencipTakan.....DIA menciptakan Seluruh Alam ...bahkAn nyawa sekalipun...Wajarkah kita Untuk bErpaling daRinYa....Wajarkah kitA untuk bOngkak kepadanYA ,wajarkah kitA meLAnggar peRintahnya,Wajarkah kita MElakukan kemungkaran Dan kemaksiatan di Atas bumi pinjaman nYA......

"Maka nikmat TuhaNMU yang maNakah YaNg kamU dustaKan......" Ar-rahman

"tidak aku ciptakan Jin dan Manusia melainkan untuk menyembah dan beribadat kepadaKu...(Adz - dzariyat,56)

"Ya ALLAH,jAdiKanlAh kaMi aNtaRa hAmbA - HaMbaMu yAnG bErSyuKur ....sUpAyA kAmI tiDaK lEka mEnGejAr dUnIa sEdaNg aKhIrAt iTu tEmPat aBadI...aMiN....." surah AL - 'ALA,87:17

RenunG - reNungKan....

Thursday, May 22, 2008

lega...


salam menyinggah.....

lega rasanya baru je abis exam.......salah satu ujian yang dicipta oleh manusia tapi menjadi tanggungjawab setiap student untuk melaksanakannya......banyak betul dugaan time exam..masa tu lah nak pening - pening,pitam - pitam,tension,stress......suma ada....gawat betul.

almaklumlah,da nak exam baru nk selak buku,nk cari nota,solan spot n macam - macam lagi.macam - macam ragam dan gaya.begitulah juga insan yang menulis ini.....da abis exam,kena lah tawakkal kat Allah,moga Allah bagi yang terbaik untuk kita.

kepada pelajar - pelajar sekolah dan semua pelajar institut perguruan....selamat bercuti...manfaatkan cuti sebaiknya...tambahkan amal tingkatkan iman,mantapkan ketaqwaan.....

moga dalam kash sayang Allah selalu
p/s : sedihnya xdapat join p Matri.....

Tuesday, May 13, 2008

luahan hati seorang insan...

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang

Berlindung diri ini Ya Allah dengan Kuasa Mu,
ucapan alhamdulillah syukur nikmat kpd Allah..
Tuhan sekalian alam...
Alhamdulillah dgn izinNya..
masih lagi aku dapat merasai keindahan alam maya ini...
malunya aku di bumi Allah ini….
sungguhpun aku sedar akan semua nikmat ini…
masih lagi aku lemah

Utk memenuhi janji ku pada Mu Ya Allah….
pelbagai dosa serta kemungkaran aku lakukan ...
Astagfirullah....
teruknya diriku...
jahilnya aku dalam mengenal dan mencari cintaMu Ya Allah ….
Mengapa aku gagal selalu …

Tuhanku..
kekasihku....
sedangkan aku tahu..
cintaMulah segala2nya buat

Diriku ..
tiada kecewanya bagi diriku..
malah kebahagian yang kau janjikan
berkekalan hingga ke akhir hayatku...

Ya Allah ..
mengapakah diri ini masih begini…
seolah tidak pernah sedar akan itu semua..
mengapa aku sedih tanpa cinta manusia di dalam diriku...
mengapa aku kecewa dengan cinta dunia …..
mengapa aku kecewa tanpa kasih sayang manusia pada diriku…
mengapa perhatian ku banyak pada itu…
mengapa aku perlu menangis kerana cinta,
mengapa tidak aku menangis khalwat dengan Mu Ya Allah …....
mengapa cinta dan kasih sayang makhluk yg mesti aku cari...

sedangkan aku tahu..
semua itu tidak menjamin apa2..
semua itu tidak memberi apa2..
tanpa redha Mu …
tapi
kenapa..
kenapa...
Ya Allah bantulah hambaMu ini...
buka kanlah hati ini untuk mencari cahaya dan berjuang kerana Mu Ya Allah…

Ya Allah,
susahnya...
susahnya melawan nafsuku ..
nafsu diriku ini….
aku menangis ,meratap dan merayu…..
mudahnya aku tewas….....
Ya Allah bantulah aku ..
hambaMu ini...
Aku lemah..
aku lemah ya Allah pada pertarungan nafsu...
aku lemah....
aduh pedihnya hati..
sedihnya diri..
tak reti menghargai kasih sayang dan pemberianMu...
aduh..

Ya Allah...
hatiku gelisah ..
hatiku resah..
kekadang terfikir apakah tindakan aku ini betul..
adakah begini yang Engkau kehendaki utk menuju jalanMu..
Ya Allah tapi hatiku sedih...
ya Allah..
sedih kerana melakukan semua itu..
redhaMu yang aku harapkkan

Ya Allah......
aku resah..resah..
setiap kali amalku berubah menjadi maksiat ya Allah....
aku gelisah,....
kadang2 tak mampu aku mengharungi semua itu...

ya Allah…..
payahnya...payah...

ya Allah….
aku tahu ..
aku sedar .....
tapi mengapa aku lakukan juga..
aku tahu punca gelapnya hati..aku tahu punca rosaknya jiwa,,
aku tahu dosa ,neraka dan pahala...
aku juga sedar ttg syurga.....
namun mengapa aku umpama tak pernah dikenalkan dgn semua itu...

mengapa..
wahai diri..
terus mahu di belenggu dosa?...
mengapa?...
masa terlalu suntuk…
untuk aku mengadu sesal ..
utk ku bertaubat sungguh…
entahkan esok entahkan lusa…
atau seminit dua….
Bila2 saja…
nyawa ini terlepas jua
Innalillah hiwainnailaihirajiunn..
semuanya hak Allah…....

ya Allah Berilah kekuatan…
berikanlah kesempatan…
tunjukkanlah cahaya Mu Ya Allah….
Ku pohon semua ini …
dengan diri yang hina disisi Mu ya Allah…
Amin ya rabbal alamin…..


Buat insan yang hina ini….

sedar cinta sebahagian nafsu semata…

kan ku lepaskannya jua setelah satu dua gagal ku pertahankan..

lara ku … Ya Allah


hasil lukilan .....sahibah seperjuangan..teha..
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...