Saturday, December 18, 2010

terima kasih guru

video

terharu nk jadi guru..
dedikasi khas buat semua guru yang mengajar sejak mula tadika until now..
jasa kalian hanya Allah yang boleh membalasnya...

juga kepada my lovely parent ..guru yang terbaik buatku..
terima kasih..

Friday, December 3, 2010

itu dan ini

mencari teman luahkan rasa..
mencari sahabat menyampaikan berita..
mencari kawan berkongsi suka..
mencari rakan penghibur duka...

sahabat itu tiada tanda harga tetapi ia berharga ..
ukuran nya terletak kepada kita..
dimana nilaian kita ..
apa perspektif kita buat sahabat..


diam bukan beku..
senyap bukan setuju..
menangis bukan tragis..
merintih bukan sedih..

hati sedih timbulnya persoalan..
apa aku yang terlalu memikirkan..
atau kamu yang memulakan..
apa lagi harus dilakukan..

pintaku satu hanya kejujuran..
jadi sahabatku menunjuk jalan..
agar aku tidak keciciran..
jangan biar aku seorang..
kerana kita satu kumpulan..

musuh mengintai sana sini..
mencari lubang hancurkan diriku..
punca serangan belum tentu ..
namun aku belum tentu mampu..
jika tiada sokongan darimu..

bukan meminta seluruh raga..
bukan menadah seluruh mata..
bukan mengharap seluruh rasa.
jadi sahabatku buat selamanya..

aku mengharap yang sederhana..
buat bekal bila aku da tiada..
sahabat biasa terkesan di jiwa..
maaf andai aku xbisa..
menjadi sahabat yang setia..

Thursday, September 16, 2010

ingin menjadi diri sendiri..
yang punya keteguhan hati..
yang punya kekuatan iman..
yang punya sahibah sejati..

-asrar-

Thursday, June 17, 2010

tomat - wali band


Dengarlah hai sobat
Saat kau maksiat
Dan kau bayangkan ajal mendekat
Apa kan kau buat
Kau takkan selamat
Pasti dirimu habis dan tamat

Bukan ku sok taat
Sebelum terlambat
Ayo sama-sama kita taubat
Dunia sesaat
Awas kau tersesat
Ingatlah masih ada akhirat

Astafighrullahal’adzim

Reff:
Ingat mati, ingat sakit
Ingatlah saat kau sulit
Ingat ingat hidup cuman satu kali

Berapa dosa kau buat
Berapa kali maksiat
Ingat ingat sobat ingatlah akhirat

Cepat ucap astafighrullahal’adzim

Pandanglah ke sana
Lihat yang di sana
Mereka yang terbaring di tanah
Bukankah mereka
Pernah hidup juga
Kita pun kan menyusul mereka

Astafighrullahal’adzim

Cepat ucap astafighrullahal’adzim

Cepat ucap astafighrullahal’adzim
Cepat ucap astafighrullahal’adzim

jgn sekadar sedap didengar..tp hayati..sudahkah kamu tomat todY??

Tuesday, June 15, 2010

sEkolah


dulu masa tahun satu ..cita - cita mau jadi peguam....cita - cita mau jadi doctor...
masuk tingkatan mahu jadi akauntan..tak pun bussinesswoman...Namun apa sahaja cita - citaku yang ada...Allah sudah taklif kan padaku satu jurusan ke arah menjadi seorang CIKGU...@ GURU @ uSTAZAH....

dulu...main cikgu - cikgu ngn adik- adik...menulis kat papan putih..sape degil bagi rotan..seronok.dulu,berlakon nak jadi peguam,hukum orang ,bela orang.ada jugak berangan nak jadi doktor..suntik orang bagi ubat..NAmun ...kini,,aku bakal menjadi seorang guru...

bukan lagi angan - angan,juga bukan satu lakonan...tapi realiti.melangkah ke sekolah bukan sebagai murid atau pengawas..suka berkejaran di kantin dan di padang..tapi melangkah penuh gaya menuju ke pejabat..melapor diri sebgai guru pelatih..hayunan kaki deras selari bersama debaran di dada...mata yang memandang tidak diendahkan sahaja..aku kini masuk ke sekolah untuk menjadi seorang guru...oooo

realiti dan fantasi kini perlu distabilkan.realiti dan hakikat perlu ditekankan.Fantasi perlu dinyahkan.misi dan visi perlu diperjelaskan.Niat harus dibetulakan..minat perlu dipupukkan.suka dan gembira perlu diserapkan.

wajah murid mula menghiasi.."assalamualaikum ustazah" ...buatku kaget..
aku dalam dunia realiti..perlu punya visi..
harus bangkit berdiri...rancang strategi..

pelbagai ragam murid perlu diatasi.
malas,rajin,banyak cakap,suka repot,suka lari,xsuka belajar,suka warna dan lukis..ai..macam - macam lagi...oh,semangat jangan kau lari ..
kaki ini baru nak berlari...

Ya Allah..ini permulaannya..mudahkan...
setiap yang KAu susun pasti ada hikmahnya...

perjalanan...

dalam meniti kehidupan yang sukar...
akhirnya aku mula mengerti akan sesuatu ..
aku mula yakin seyakinnya akan hikmahnya peristiwa...
firman Allah itu pasti ...kalamnya tidak lagi dapat digoyahi...
kerna itulah yang realiti..Allah itu adil dan menciptakan...
tiap suatu yang Dia ciptakan dan aturkan baik atau buruk pasti ia berhikmah...

kerna ak dahulu tidak mengerti..
juga tidak mampu memahami..
dan tidak ingin mendalami...
maka ..aku menjadi hamba yang tidak mensyukuri.
aku sering mengungkiti apa yang tidak ku dapati dalam hidupku..
aku sering memandang perkara yang menghiasi insan di atasku..
jarang sekali aku menoleh ke belakang..jauh sekali menunduk ke bawah...

perjalanan ini tidak berhenti ..walau aku jatuh berjuta kali...
walau air mata ini mengalir di pipi..walau aku menjerit sekuat hati...
kehidupan tetap diteruskan ..walau tawa menghiasi..
walau suka menemani diri...walau gembira merangkumi hati...

aku...mula belajar untuk menoleh...menoleh,memandang dan merenung hikmah...
hikmah sesuatu perkara yang aku tangisi di kehidupanku...
aku merenung di sebalik luka...aku meneliti apa yang tersirat ditubir air mata...
Allah itu adil..."......yang baik itu tidak semestinya baik untukmu...yang buruk itu bukan semetinya buruk untukmu..Allah lebih tahu..."

belajarlah merenung hikmah kejadian tiap apa yang dianugerahkan..baik mahupun buruk..pasti ada sesuatu yang terselit buat kita...wahai hati..belajarlah mencintai diri...cintai Tuhanmu lebih dari segalanya..jangan tewas ..terus bangkit dan berdiri..jangan mudah tewas..perjuangan ini baru bermula di saat umurmu masih muda...

Cinta itu anugerah yang Esa,,,buat para hamba yang taat padanya...kejarlah cinta RABB...itu lebih bermakna..dan cinta sayapnya akan menjelma untuk menyempurnakan tuntutan agama...wallahualam

- hati yang berkata...-


Monday, March 15, 2010

sejenak...



Innaka la yahdi man ahbabta…walakinnallaha tahdi man yasha’…. 
Sesungguhnya bukan kamu yang memberikan hidayah kepada orang yang kamu sayang tetapi Allah-lah yang memberi hidaya kepada orang yang Dia kehendaki.

Bila kedua-dua ikhlas bertemu dari yang memberi dan yang menerima, maka berlakulah satu pertemuan yang membuahkan bibit kesedaran berupa hidayah dari Allah. Semuanya bergantung pada keikhlasan kita yang memberi dan menerima disamping kehendak Allah menentukan siapa yang layak mendapat anugerahNya yang hebat itu. Sesungguhnya Allah Maha Tahu apa yang ada dalam hati kita. Berlumba-lumbalah kita menjadi penyebabnya manusia itu mendapat hidayahNya, insyaAllah.

Thursday, February 4, 2010

rintihanku..


Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang....
syukur padaMu kerana aku diberi kesempatan untuk bernafas,menghirup udaramu,
aku masih diberi kesempatan untuk menyesal dan tersedar di atas setiap khilafku...
aku mohon sejuta pengampunan dariMu..
kerana tanpa ampunan dan rahmatMu,
maka siapalah aku...ke manakah tempat akan ku tuju,pada siapa akan ku adu....Allah...dengarlah rintihku...

perkongsian ini lebih kepada tarbiah buat diri ini..
peringatan buat jiwa ini..kerinduan yang lama dipendam..
kesakitan yang tak padam - padam..
aku mohon petunujuk dari NYA yang Maha Kuasa,

" Ya tuhan kami,berilah kami apa yang telah Engkau janjikan kepada kami melalui rasul - rasulMu.Dan janganlah Engkau hinakan kami pada hari Kiamat.Sungguh,Engkau tidak pernah mengingkari janji " Ali Imran : 194

hidup sehari hari padat dengan kerja,
urusan dunia yang tak pernah putus..
sentiasa memburu dan diburu,samaada ianya penting atau kurang penting,
juga ada yang mendatangkan pahala mahupun dosa..
tidak pasti yang mana lebih banyak.
alngkah tidak beruntung nya hidup jika sehari hari dilaksanakan tanpa makna dan matlamat yang nyata..
tiada keikhlasan mahupun pintaan keredhaan dariNYA.
alangkah ruginya jika sehari - hari yang dilalui berlalu tanpa ingatan pada yang Maha Esa,hanya suka dan gembira tanpa kepastian.

Ya Allah,hati mula tunduk,akal mula teringat,
mulut mula menyebut,telinga mula mendengar apabila air mata mengalir,
bertakung di tubir mata,apabila hati mula dipagut hiba,
jiwa terasa sengsara,musibah datang menimpa,
kecewa mula menjelma,kehilangan langsung terasa...
Allah,Kau Maha Kuasa...baru kusedar Engkau sebaik baik tempat mengadu.
Engkau pencipta Agung yang ciptakan hati.
hati ini kembali kepada fitrahnya untuk mengingati Mu...
Berilah aku kesempatan dan peluang memperbetulkan khilafku,bertaubat atas kesilapanku...

................................................................................................................................................

Saturday, January 2, 2010

show me d way

assalamualaikum ...
setelah beberapa lama bercuti akhirnya akan bermula semula rutin harianku..
sem baru akan bermula..banyak yang perlu dilaksanakan.moga segalanya mengikut apa yang dirancang..moga Allah mudahkan segala urusan..


cutiku kali ini agak istimewa.peluang bersama teman teman lama,menyimpulkan kembali tali ukhwah yang hampir terputus gara gara dek kerana kejauhan dan masa sibuk.Moga Allah mengeratkan lagi simpulan itu.nahnu du'at qabla kullu syaiin..

Everytime you feel like you cannot go on
You feel so lost
That your so alone
All you is see is night
And darkness all around
You feel so helpless
You can`t see which way to go
Don`t despair and never loose hope
Cause Allah is always by your side

Insya Allah you`ll find your way

Everytime you can make one more mistake
You feel you can`t repent
And that its way too late
Your`re so confused,wrong decisions you have made
Haunt your mind and your heart is full of shame


Don`t despair and never loose hope
Cause Allah is always by your side
Insya Allah
Insya Allah you`ll find your way


Turn to Allah
He`s never far away
Put your trust in Him
Raise your hands and pray
Ya Allah
Guide my steps don`t let me go astray
You`re the only one that showed me the way,
Showed me the way 
Insya Allah
Insya Allah we`ll find the way


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...