Tuesday, June 5, 2012

be grateful!


Sekalian makhluk yang ada di langit dan di bumi sentiasa berhajat dan memohon kpadaNYA.Setiap masa Ia di dalam urusan ( mencipta dan mentadbirkan makhluk - makhlukNya ) ! 
- Ar-rahman : 29 -

apabila dunia terasa sempit,seolah diri dihimpit,serulah nama tuhanmu
moga digantikannya keresahan dengan kedamaian,kedukaan dengan kegembiraan,ketakutan dengan keamanan.
moga dilenyapkan rasa was-was dengan cahaya kebenaran,dihapuskan jiwa yang rosak dengan falak kebenaran,ditolak segala tipu daya syaitan yang menyesatkan.
moga terlenyap segala duka,dihilang segala resah,dihalau rasa sedih,                                   dilindung dari takut
kerana 

kami berlindung dan berserah dan Allah sebaik-baik pelindung dan penolong.

berfikir dan bersyukurlah !


"terhadap diri kamu sendiri,mengapa kamu tidak perhatikan? "
sibuk menghitung apa orang lain dapat sehingga lupa diri menghampiri kufur nikmat.perhatikan dirimu dan hitunglah nikmat yang diperolehi sehingga ia tidak mampu dihitung..

" dan jika kamu menghitung nikmat Allah,nescaya kamu tidak dapat mengiranya " 

" dan Dia sudah menyempurnakan nikmat - nikmat Nya bagi kamu meliputi yang zahir dan batin" 

" nikmat Allah yang mana lagi yang hendak kamu dustakan"




jangan sedih kerana kita Allah bagi apa yang kita perlu bukan semetinya apa yang kita mahu kerana Allah lebih tahu..

maka,marilah hidup tanpa kesedihan,tanpa keresahan,tanpa kemarahan,tanpa kedengkian dan tanpa kebencian.
"terimalah apa yang aku kurniakan kepadamu dan jadikanlah dirimu dari orang - orang yang beryukur : al-a'raf : 144 "



Saturday, June 2, 2012

Wednesday, May 23, 2012

broken heart !


hati rEsAh,
jiwa GeliSaH,
tanda dOsA bertimbun..
tanda kelupaan,
tanda laparnya sekeping hati
maka,

Imam Ghazali:
“Carilah hatimu di tiga tempat… Temui hatimu sewaktu bangun membaca Al Quran. Tetapi jika tidak kau temui, carilah hatimu ketika mengerjakan solat. Jika tidak kau temui juga, kau carilah hatimu ketika duduk tafakkur mengingati mati. Jika kau tidak temui juga, maka berdoalah kepada Allah, pinta hati yang baru kerana hakikatnya pada ketika itu kau tidak mempunyai hati!”

Monday, May 14, 2012

:(



Having regret means being unable to accept the basic fact that we did the best we could in any given situation. To be able to move forward with our lives, we need to let go, and stop wishing for a ‘better past,’ and learn what it means to live with no regret 

No regret means accepting that you made a choice. Either it was the choice that felt right to you at the time, or you were not ready, willing, or able to make the choice that did feel right but took more courage than you could muster.

If you followed your heart, then whatever the outcome, you acted bravely, and deserve to feel pride not regret. Try to understand and accept that it is impossible to foresee every potential outcome in any scenario. It is also impossible to know what results the alternative choice may have brought. You trusted your intuition, and even though you may not like the results that this action brought, undoubtedly you can learn and grow from the situation.

You have also taken positive action in creating your own path, and this is a wonderful thing. Every time you make a choice that truly feels right to you, you are developing your trust in yourself. Don’t let that trust be diminished because the outcome is not what you might have hoped. Bear in mind that it is also beyond our human abilities to predict what positive effects a seemingly negative turn of events can have on our future.

If you feel regret because you didn’t take a stand, then try to forgive yourself, and understand that you did the best you could at that time. Rather than beating yourself up about not being more proactive, assertive, or whatever, accept that you didn’t act the way that would have made you feel powerful. Decide that you would like to try and become more empowered in your future choices. You realize that taking the ‘easy’ way out didn’t result in feeling good about yourself, so work on developing the strength and courage to make tougher, but more uplifting decisions in the future. 

When you actually do manage to take the path your soul is urging you to take, make sure you validate your actions. Tell yourself that you are strong and courageous, and that whatever the outcome of your actions may be, you have taken a bold and positive step. Even if things don’t work out exactly as you envisaged, and they rarely do, decide that you will focus on the fact that you took a stand.

By choosing to live life with no regret, we can free ourselves from the pain of second-guessing our past actions. Not only will regret fail to change anything about the past, but it will also prevent you from living fully in the present. By remaining trapped by ‘what if,’ and ‘if only,’ you are not able to enjoy every new moment that you experience. You are also unlikely to make clear and conscious decisions that will create the present and future you want, because your mind is so clouded with worrying about what you perceive is wrong with the past.



- :( ....

Tuesday, May 8, 2012

love,cikgu

hari yang sangat padat,..
hari yang sangat dahaga..
hari yang melotihkan..
tapi kadang mengundang tawa..


kelas yang bermula seawal 7.30 pagi berterusan hingga 4.30 petang dengan murid yang pelbagai ragam..
memang mengundang lelah dan menuntut kesabaran yang panjang..


alahai murid,
kalau cikgu tak jerit,suara cikgu xmencecah telinga kamu.
kalau cikgu diam,kamu lagi banyak ragam.
kalau cikgu marah,kamu diam seminit,
kalau cikgu tegur,kamu sengih memanjang..


peristiwa mengundang geram akhirnya tertawa...
cikgu mengajar kamu menjerit,
cikgu tunjuk pada whiteboard,kamu membebel,
cikgu suruh ulang,kamu cuit kawan..
cikgu suruh buat homework,kamu main beg cikgu..
cikgu ajar kawan kamu,kamu habiskan kredit phone cikgu..(tak patut!! (**!)


moga esok kamu lebih baik..
marah sebab sayang..
jerit supaya diam..
kamu ramai cikgu sorang...
moga kamu jadi orang beriman..
cikgu sayang,Allah pun sayang...

Monday, May 7, 2012

:)

Setiap kali mendapat nikmat
jarang kusedari itu pemberian-Mu
terkadang rasa itu kerana
segala usaha dan penat lelahku sahaja

setiap kali ditimpa musibah
kumengeluh risau bertambah gelisah
hingga terlupa pada-Mu Allah
tempat kembali segala masalah

oh Tuhan Yang Maha Penyayang
leraikanlah aku dari keluh kesah 
yang membelenggu jiwa dan fikiran 
ditambah dengan hasutan syaitan 

kurniakanlah kepadaku ketabahan 
singkapkanku hikmah segala ketentuan 
Moga sinar-Mu berikanku pedoman
Hanya pada-Mu segala ketetapan

seandainya diri ini
mampu meraih cinta keredhaan-Mu
seandainya akulah insan yang terpilih
pimpini hidupku

rapuh sekeping hati


andai rebah bangkitlah semula,
andai terluka,ingatlah janjinya..

"Ya Allah... Tunjukkan kepada kami yang benar dan jadikan pilihan kami mengikuti yang benar itu. Dan juga tunjukkan kepada kami yang tidak benar dan permudahkan kami meninggalkannya."



Friday, April 13, 2012

pedoman - nora feat VOU


Roda waktu tak pernah menunggu
Pergi terus berlalu
Segala dosa segala belenggu
Sesal menikam jiwa kuhiba, terasa 
KebesaranMu… Lantas kutadah, berdoa 

Tuhan berikan pedoman 
Tunjukkan aku arah jalan yang kau redhai 
Tuhan berikan pedoman 
Dan bila kumenjauh, 
Kembali ke pangkal jalan 

Cahaya rahmatMu menyinar bahagia
Syukur hatiku rasa
Bergetar tubuh kusebut namaMu 
Yang Maha Esa, Maha Pengasih Penyayang 
KurniaanMu lantas kusujud, bersyukur 

Tuhan berikan pedoman
Tunjukkan aku arah, jalan yang kau redhai
Tuhan berikan pedoman 
Dan bila kumenjauh, 
Kembali ke pangkal jalan 
Biar pedoman ini
Berkekalan dihati, selamanya
Pengubat jiwa, penyinar bahagia 
Inilah kasih yang kita damba 

Tuhan berikan pedoman
Tunjukkan aku arah
Jalan yang kau redhai 
Tuhan berikan pedoman 
Dan bila kumenjauh, 
Kembali ke pangkal jalan

just 4 myself..

diantara dua perkara..
bukan sekali ini dibicara..
kehendak dan keperluan..
mana yang utama mana yang kedua...

pesan pada diri..
tak pe tak buat yang ni,tak pe tak de yang tu..
walau hati mahu...ada yang kata tak perlu..
walau hati berkaca...mata bergenang,hati sebak..
tapi perlu terima..kerana ianya bukan utama..

moga pengakhirannya lebih baik yang disangka..
kerna aku juga manusia biasa..
yang berada dikalangan yang ada,
punya keinginan seperti mereka,

tapi,xpe..pasti gembira
jika meraih cinta yang esa..
buat sekadarnya..
ikut kata ibu bapa..
xmegah xapa..
asal xpapa kedana..
hidup bahagia itu utama
dapat redha yang esa..

cuma,jangan disalahkan kehendak,
jangan dihinakan keinginan,
jangan dihukumkan perasaan,
krn kita berbeza,
perlu saling terima..

maka,kuatlah dan sabarlah..
bukan kamu yang paling terluka,
bukan kamu yang paling sensara..
hidup hanya sementara..
maka,luruskan matlamat utama..

kerana aku tahu kamu tahu..
apa yang perlu kamu tahu..
hidup matlamatnya apa...

Monday, April 2, 2012

trusting in Allah.


{Remember Me, by praying, glorifying, and I will remember you,} (2:152). 

Remember that what Allah takes away from a person, there is a plan behind it – most of the time, Allah rewards a Muslim, especially a patient one, with something better – because Allah knows best.



* Dia datangkan gelisah , kerana belum cukup mengingatinya
* Dia datangkan gundah , untuk ingatkan ttg cintanya
* Dia datangkan risau , supaya yakin cintanya lebih utama
* Dia datangkan keraguan , untuk yakinkan Dialah yang mengawal hati manusia 
* Dia datangkan derita , agar kembali sembah padanya..
* Dia datangkan kesediahan , spya air mata mengalir ketika ubudiah padaNYA..

mujahadah itu payah , tapi pengakhirannya indah..
bertahan itu susah , tapi dihujungnya sakinah ...
fighting for jannah nur asrar..





Thursday, March 29, 2012

zikr


" iaitu orang - orang yang beriman dan hati menjadi tenteram dengan mengingati Allah.Ingatlah hanya dengan mengingati Allah,hati menjadi tenteram " - al - ra'd : 28


zikrullah itu menyuntik kekuatan,suntikan paling ampuh untuk mengubat hati yang luka,gelisah,sedih dan letih.Zikrullah amalan yang percuma,mudah,tidak punya waktu yang tertentu,tempat yang mewah untuk diucap.hanya menggunakan lidah dan perasaan.tiada sebarang caj namun diberi ganjaran.
let's try and feel it...


never give up



jatuh , bangun lagi..
jatuh,bangun lagi...
penat berlari ... berjalan ...
letih berjalan ..berhenti seketika..
kemudian teruskan berjalan..
jangan jatuh terus mati..


“Katakanlah, Wahai hamba-hambaku yang melampaui batas terhadap diri mereka sendiri! Janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah.Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semuanya. Sungguh,Dialah yang Maha Pengampun, Maha Penyayang.” 
- Az-Zumar ayat : 53 -

Saturday, March 17, 2012

adalah aku


Tak seperti bintang di langit

Tak seperti indah pelangi
Karena diriku bukanlah mereka
Ku apa adanya

Wajahku kan memang begini
Sikapku jelas tak sempurna
Kuakui ku bukanlah mereka
Ku apa adanya

Menjadi diriku
Dengan segala kekurangan
Menjadi diriku
atas kelebihanku

terimalah aku, seperti apa adanya
aku hanya insan biasa, tak mungkin sempurna
tetap kubangga (bersyukur), atas apa yang kupunya
setiap waktu kunikmati, anugerah hidup yang kumiliki

:( weakness yg trlalu trase

Friday, March 16, 2012

:(

"Sesungguhnya jika aku sedang menasihati kamu, bukanlah bererti akulah yang terbaik dalam kalangan kamu, kerana aku juga pernah melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah. Maka akan jadi sikitlah orang yang memberi peringatan."
IHAB

dear Allah,please grant what's best for me

happy birthday ayah



la ila ha illallah,muhammad rasulullah
happy birthday ayah
sarangeyo , love u , uhibbuka jiddan
Thanks for always believe in us 





Thursday, March 15, 2012

ulser

ulser ..

Kenapa kerap kena ulser mulut?

Ulser mulut adalah luka di dalam kawasan lembut mulut anda. Ulser ini nampak seperti tompokan warna putih. Ulser mulut boleh terjadi berulang kali,ia mungkin dalam satu tompok atau berkumpulan,2 hingga 5 tompok. Ulser akan sembuh tanpa meninggalkan parut. Penyakit ulser ini kerap berlaku di bahagian pipi dan ada kalanya di bahagian lidah dan gusi.

Simptom-simptom ulser mulut

Tompokan warna putih dan terasa sakit apabila bersentuhan dengan makanan. Tompokan ini boleh berlarutan 7 hingga 14 hari. Ulser mulut menyebabkan anda hilang selera untuk makan dan minum kerana sakit mulut. Kadangkala anda berasa malas untuk bertutur.

Mengapa ulser mulut boleh terjadi?

Jangkitan bakteria, virus atau fungus.
Kesemua golongan umur boleh terkena penyakit mulut ulser.
Ulser boleh dialami oleh sesiapa sahaja tanpa mengenal umur.
Ulser juga boleh disebabkan kerana kecederaan fizikal seperti tergigit bibir atau lidah dan terkena dawai alat ortodontik.
Pengambilan zat besi, asid folik dan vitamin B 12 yang tidak mencukupi.
Sistem imuniti badan yang lemah
Alahan
Radioterapi
Kimioterapi
Sebab-sebab yang tidak diketahui.


Kaedah menangani ulser mulut

Jika anak atau anda kerap mengalami ulser,amalkan, Penjagaan kesihatan mulut yang baik seperti:

Pemeriksaan gigi berkala
Gigi yang bersih
Amalkan makan secara sihat
Elakkan pengambilan jus yang masam dan makanan pedas.


Petua merawat ulser di mulut

Gunakan pencuci antiseptik mulut
Sapu ubat ulser mulut seperti gel atau krim penahan sakit
Makan makanan lembut
Elakkan makan makanan panas dan pedas
Banyakkan minum air


Jika sakit ulser berterusan melebihi 14 hari,dapatkan nasihat dan pemeriksaan doktor


Wednesday, March 7, 2012

Al fatihah




Al fatihah kepada adik wan ahmad hilmi ( ipg kpi ) yang telah kembali kerahmatullah akibat kemalangan jalan raya..moga arwah ditempatkan bersama orang - orang yang soleh..

Al fatihah juga buat rakan-rakannya yang masih dalam rawatan (azman,zaki dan mumtaz).moga Allah memberi kesembuhan kepada mereka.

Mati itu pasti,moga mati itu menjadi satu kerehatan buat kita...

Friday, March 2, 2012

read it..

صلى الله على محمد ..يا حبيب الله، رسول الله ، سلام عليك 

Rasulullah qudwah terbaik..maka contohilah..
go to link : 

Thursday, March 1, 2012

soleh vs solehah


”Wanita-wanita yang keji adalah untuk laki-laki yang keji dan laki-laki yang keji adalah untuk wanita-wanita yang keji (pula), dan wanita-wanita yang baik adalah untuk laki-laki yang baik dan laki-laki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik (pula). Mereka (yang dituduh) itu bersih dari apa yang dituduhkan oleh mereka (yang menuduh itu). Bagi mereka ampunan dan rizki yang mulia (surga).”


jom koreksi diri ..mahu jadi solehah..harus usaha...moga Allah redha...

usaha menjadi lebih baik..

Friday, February 24, 2012

imam dalam kehidupan



Abang..hari tu ingat period dah habis. Ayang dah mandi, dah solat. Tapi hari ni keluar balik..kira period balik ke bang? “

” Maybe kot. Try search kat google..”

” Dah tapi macam tak paham sangatla bang. Erm, Kak Erma cakap dekat masjid belah pagi ada kuliah muslimat, ada ustazah ajar masalah-masalah macam ni..”

” Buat apa..cari je kat youtube. Banyak kuliah-kuliah dalam tu. Lagipun abang sibuk, mana sempat nak hantar nak ambik kat masjid..”

Dan si isteri terus terdiam. 3 tahun perkahwinan, isu yang sama berulang, si suami pula terus menerus memberi alasan.

*****************

Asal kepada seorang wanita adalah pengikut. Ertinya, dia berhajat kepada pemimpin dan pembimbing.

Asal kepada seorang lelaki pula adalah ketua. Ertinya dia merupakan seorang pemimpin dan pembimbing.

Sebab itu dianalogikan suami sebagai imam.

Apa peranan imam dalam solat?

Guide makmum, kan? Apabila selesai dibaca Al-Fatihah, makmum mengaminkan bacaan tersebut. Apabila imam rukuk, makmum ikut rukuk. Apabila imam sujud, makmum ikut sujud.

Bagaimana pula jika imam tersalah rakaat? Atau terlupa dalam bacaan surah?

Makmum menegur. Lelaki bertasbih, perempuan bertepuk. Ada tatacara dan tertibnya.

Analogi ini suatu yang besar jika benar-benar diaplikasikan dalam hidup.

Dalam solat, ada imam dan ada makmum dengan segala tatatertibnya.

Di luar solat, ada ketua dan ada pengikut dengan segala undang-undang dan aturannya.

Begitulah indahnya Islam. Ia datang untuk menjernihkan hidup manusia dan memastikan manusia hidup dalam aturannya yang benar, betul dan tepat.



PERKAHWINAN
Ia bukan perjanjian sehari dua atau sebulan dua. Bukan juga sampai tua.

Ia perjanjian sampai mati.


Justeru, sebelum berkahwin, mesti fahami peranan masing-masing dalam perjalanan panjang tersebut.

Suami terutamanya. Jangan seronok sahaja kerana digelar ketua. Tetapi tidak pula bersedia bersungguh-sungguh untuk menjadi seorang ketua.

Ada tanggungjawab yang besar Allah bebankan seusai lafaz akad nikahmu.

Jangan hanya seronok tersengih-sengih dan bergambar mesra ( kemudian ditayang sehabis bangga di alam maya ) tetapi bab bersuci pun entah ke mana. Haid dan nifas dianggap sebagai ‘bab orang perempuan’ yang tidak perlu diketahui oleh lelaki.

Sebab itu tidak pelik, ada suami menengking isteri bila disoal tentang itu.


” Awak kan perempuan? Hidup dah bertahun-tahun takkan awak tak pandai-pandai lagi bab tu?! “

Suami yang bertanggungjawab tidak akan mengungkapkan kata-kata seperti itu. Hakikatnya, ia adalah ungkapan alasan bagi suami yang mahu lari dari tanggungjawab.

Bukankah mengajar isteri fardhu ain itu suatu perkara wajib bagi suami?

Bukankah kalau isteri jahil tentang bab-bab haid, nifas, istihadhah dan sebagainya maka suami yang akan menanggung dosanya?

Bukankah menjadi kewajipan bagi seorang suami menghantar isterinya ke kelas agama jika dia tidak mampu mengajar perkara-perkara tersebut?



MENCARI SEORANG IMAM
Tak kacak tak apa, sebab lelaki memimpin bukan dengan kekacakan.

Tak kaya tak apa, sebab kekayaan bukan asbab hebatnya kepimpinan.

Ada lelaki rupanya tidak kacak, kulitnya gelap tetapi penampilannya kemas dan kefahaman agamanya cukup baik.

Namun ada ramai juga lelaki yang kacak, tetapi rambutnya panjang tidak terurus, pakaiannya selekeh dan tidak langsung menggambarkan ciri-ciri seorang pemuda Islam. Kefahaman agama dianggap perkara remeh.

Saya sebutkan ini kerana saya kira, memilih seorang imam tidak mudah.

Mungkin ramai wanita akan bertanya, bagaimana mahu memastikan dia seorang imam yang baik?

Ada yang merasakan lelaki kaki masjid itu terbaik sebagai imam.

Ada yang merasakan lelaki pandai bertazkirah agama itu terbaik sebagai imam.

Ada juga yang merasakan lelaki ‘berpengajian agama’ itu paling baik sebagai imam.

Saya geleng kepala.

Sungguh. Ia susah kerana sebagai manusia, kita hanya penilai zahiriah sedangkan batiniahnya, hanya Allah yang tahu.

Pun begitu, saya suka mencadangkan.

Sebagai wanita, anda diberi satu tempoh yang istimewa sebelum anda sah bergelar isteri kepada seorang lelaki. Tempoh itu dinamakan tempoh ‘suai-kenal’ atau istilah rasminya , bertunang.

Ramai orang tidak menggunakan tempoh ini sebaik mungkin. Ada yang belum apa-apa, sudah meletakkan ‘sepenuh ketaatan’ kepada si tunang. Ada yang melayan borak siang malam sampailah kepada bertemu di taman dan tengok wayang.

Jangan tiru tabiat-tabiat seperti itu. Bukan sahaja agama mengatakan ia sebagai tidak baik, bahkan akal juga mengatakan demikian.


MANFAATKAN TEMPOH BERTUNANG
Itulah satu-satunya tempoh terbaik untuk anda menguji sejauh mana si lelaki mampu menjadi imam kepada anda nanti.

Menguji itu tidak salah. Gunalah pelbagai method yang ada. Jangan mengintip dia di bilik tidur sudah.

Antara method yang mungkin anda boleh gunakan adalah, method perbincangan.

Jangan lupa, waktu berbincang itu, antara anda dan dia bukan suami isteri. Justeru, tidak ada ‘kewajipan’ sebagai isteri yang perlu anda tunaikan di ketika itu. Demand anda masih tinggi. Anda masih boleh mengatakan ‘tidak’ kepada dia jika tidak kena caranya.

Method berbincang, jika kena caranya, boleh memberi gambaran yang baik adakah si lelaki sudah menepati ciri-ciri seorang imam ataupun tidak.

Malangnya, method perbincangan ini tidak banyak digunakan dengan betul. Antara sebab utamanya adalah, sudah jatuh hati dan berpendapat, tiada jalan untuk berpatah balik melainkan meneruskan perkahwinan, biarpun tersingkap seribu kekurangan.

Tanpa sedar, ia mencacatkan hikmah sebuah pertunangan.


ASALKAN DIA BAIK ?

Biarlah dia tidak pandai agama pun, asalkan dia baik. Dia sayang saya, prihatin dan saya yakin dia mampu membahagiakan saya.

Alhamdulillah, anda telah menemui seorang lelaki yang baik.

Tetapi kita di sini tidaklah bercakap perihal baik atau tidak.

Sama juga dengan soalan skeptik : habis, orang tutup aurat semua baiklah?

Ustaz Azhar Idrus jawab : belum tentu, tapi orang yang baik mestilah akan menutup aurat.

Ini pun serupa. Bukanlah lelaki yang meremehkan soal agama itu tidak baik, tetapi seorang lelaki yang baik pastilah tidak akan meremehkan soal agama.

Dia pastilah seorang lelaki yang benar-benar mempunyai ciri-ciri seorang imam.

Nah, carilah lelaki jenis itu sebagai suami. Lelaki yang mampu menjadi imam, dalam dan luar solatmu.

Lelaki yang bertegas denganmu dalam hal-hal agama, dan berlembut denganmu dalam hal-hal dunia.

Bukankah dirimu mahukan perkahwinan itu sampai ke syurga? Bagaimana mungkin seorang lelaki yang tidak tahu jalan ke syurga boleh membimbingmu untuk sampai ke sana?

Buatlah pilihan dengan bijak.

Carilah untuk dirimu seorang IMAM, bukan semata-mata seorang jejaka.

:)



Sunday, February 19, 2012

homesickness


Homesickness is the distress or impairment caused by an actual or anticipated separation from the specific home environment or attachment objects. The Oxford English Dictionary describes homesickness as a feeling one has when missing home. Feelings of longing are often accompanied by anxiety and depression. These symptoms may range from mild to severe.Homesick means upset, sad, and maybe scared.

Homesickness frequently occurs when one travels and may be exacerbated by unfamiliar environments or foreign cultural contexts. Homesickness is especially common in youth. Young people may experience a sense of dread, helplessness, or separation anxiety on their first day of school, summer camp, or on a protracted summer vacation away from the family. Many first-year students at boarding schools or universities also experience homesickness


Coping is a method used by individuals to lessen the effects of a negative situation. Homesickness is a state of being that includes both cognitive process and complicated emotions. Feelings associated with homesickness are anxiety, depression, sadness, and withdrawal. About three quarters of children experience homesickness to some degree and thus must cope somehow with the experience. Often homesickness is somewhat hard to diagnose. Individuals tend to withdraw socially, mentally returning to comforting thoughts of home. An immediate remedy for homesickness is to return home. However this is not always an option and in many cases can be more harmful to the development of the individual.

The first method of coping with homesick individuals is addressing the cognitive components. If individual’s cognitions are manipulated then they will tend to not experience the symptom of homesickness. Cognitions of home are either altered or totally avoided when trying relieving homesickness. Getting homesick individuals to participate in games, task, or assignment will redirect conscious thought away from home. Cognition is a large factor to why an individual experiences homesickness and by making a homesick individual change their conscious thoughts it will help them cope with homesickness. Also participation in activities will reduce uncertainty homesick individuals have about new environments

The second aspect of homesickness is the affective state or emotional state. This is more problematic because the emotions experienced with homesickness must be internally processed. Emotions like sadness, depression and withdrawal are experienced by homesick individuals and can’t be immediately relieved . Counseling and discussion of feelings with a trusted individual is a method to help relieve some of the anxiety and stress. There are direct methods to ease some of the symptoms like writing a letter, or calling home. Direct contact with home is a reassurance of the security of the home.
Psychologists say that the best way to prevent homesickness is to spend practice time away from home. Previous experience away helps develop and refine the coping skills most effective for an individual. A study by the American Academy of Pediatrics published in January, 2007, in the journal Pediatrics, also recommends that parents involve children in every aspect of planning separation, and not offer to pick the child up before the period of separation is scheduled to end

Its hard to be homesick ,so hard..so we need to help ourselves feel less from homesick.keep busy,the more fun stuff you do the less time you'll have to feel homesick.then stay in touch,call parent once a day and talk about the fun thing.then,talk with someone where you are.close friends or counselor.but,the most important thing,stay close with Allah,Al-quran..He will help us to feel more better than human do.


Tuesday, February 7, 2012

liku - liku hidup II

risau , bimbang ..
manusia ini sentiasa ada kerisauan dalam hatinya..
jika dilihat..
bila belajar..riso pasal result..
bila da dapat result, riso nak masuk Uni mana..
bila da habis belajar , riso tak de calon nak kahwin..
bila da ada calon , riso betl ke dia nak..
riso pasal duit .. pasal kenduri..
bila da kenduri da berduit , riso pasal zuriat..
bila da ada anak , riso anak jadi camne,..
bila anak da beso..riso jodoh anak...
bila da tua..riso anak tak jaga...
bila anak jaga..riso amal da cukup blom..
riso syurga ke neraka..
la haula wala quwwata illa billah...

kena yakin..Allah da susun yang terbaik untuk kita..kita merancang yang menetukan itu Allah..kerana dia lebih tahu yang terbaik dan terindah yang ternyaman yang tercantik buat kita di sisiNYA baik untuk agamaNYA..usaha + tawakal + redha perlu ada walau sbgai insan yang banyak kekurangan sentiasa merasakan ia mudah ditulis dan diperkatakan tetapi agak sukar direalitikan..tapi Allah kan ada..Allah sentiasa ada ...maka mintalah pada DIA..minta kekuatan pada DIA..(^^-)

LIFE is A tesT..
beruntung bagi mereka yang sentiasa ingat akan MATI...
dan kita juga perlu dan Mesti riso dan ingat akan bekalan yang bakal kita bawa berjmpa Allah kelak..lebih risau dengan berapa orang sudah kita bawa kearah kebaikan..risau adakah taubat diterima..risau adakah Allah memandang sbagai hambaNYA yang soleh atau sebaliknya...

Sunday, February 5, 2012

يا حبيب


اللهم صل على سيدنا محمد وعلى آل سيدنا محمد



Nabi s.a.w bersabda ,perbanyakkanlah membaca selawat pada ku pada malam dan hari Jumaat, maka siapa yang membaca selawat untukku satu kali, Allah akan berselawat kepadanya 10 kali (Allah akan memberinya rahmat 10 kali) ". (HR Baihaqi)

Dari Aus bin Aus r.a.katanya, Rasulullah s.a.w bersabda, "Sesungguhnya di antara hari-harimu yang paling utama sekali ialah hari Jumaat, maka perbanyakkanlah membaca selawat padaku pada hari itu, sebab sesengguhnya bacaan selawatmu itu ditunjukkan kepadaku. Para sahabat berkata: Ya Rasulullah, bagaimanakanh selawat kita semua itu dapat ditunjukkan kepada Tuan, sedangkan Tuan sudah hancur tubuhnya? Nabi s.a.w bersabda: Sesungguhnya Allah mengharamkan pada tanah untuk makan tubuh sekalian Nabi. (HR Abu Dawud dengan isnad sahih.)

Dari Abu Hurairah r.a. pula bahwasanya Rasulullah s.a.w. bersabda: Tiada seorang pun yang memberi salam/selawat padaku, melainkan Allah mengembalikan rohku, sehingga saya dapat menjawab salam orang itu. (HR Abu Dawud dengan isnad sahih.)

Dari Ibnu Mas'ud r.a. bahwasanya Rasulullah s.a.w. bersabda, "Seutama-utama manusia bagiku pada hari kiamat ialah orang yang terbanyak berselawat pada aku, yakni lebih diutamakan untuk memperoleh syafaat dan dapat kedudukan yang terdekat dengannya. (HR Termidzi, hadis hasan.)

Sesungguhnya Allah dan malaikat-malaikatNya berselawat kepada Nabi, wahai orang-orang yang beriman, ucapkanlah selawat dan salam dengan sebenar-benarnya salam kepada Nabi itu. (al-Ahzab:56)

Thursday, February 2, 2012

liku - liku hidup

melangkah masuk ke pintu kelas....

murid 1 : bangun!!!!!!!
murid 2 : bangunlah !!!
murid 3 : bangun
ramai murid : bangun,bangun..
- kecoh -

ustazah,hari ni kan kita nak g jalan..
ustazah kita pun,ayah kita bawak pergi mandi kolam..
eleh..ustazah,saya nak pergi shopping ..
ustazah,kita lagi...itu..ini...ustazah...ok..

murid 1 : ustazah , dah balik ke? ( tak start ngajo lagi )
murid 2 : ustazah , tandas ...
murid 3 : ustazah, dia amik pen saya...
murid 4 : ustazah , nak duduk ke ?
murid 5 : ustzah ...ustazah ...ustazah ( saje nak memanggil )
murid 6 : ustazah,di nangis...saya buat..

15 minit
ustzah , dah balik ke...
ustzah , tandas
ustazah , buku hilang
ustazah,pensil jatuh bawah kerusi
ustazah , tudung saya senget
ustazah , ada orang maen pintu
ustazah , dia maen tembak-tembak

ustazah tanya murid 1 :
u : kamu baca iqra' tak kat rumah ?
m1 : baca
u : iqra' berapa?
m1 : tak tahu,tak baca kot
u : kamu baca quran ke ?
m1 : baca
u : surah apa kamu baca
m1 : tak tahu,ayah tak ajar..
u : ok,takpelah ( sabo je )

masa latihan :
u : mana buku kamu
m2 : ada kat meja
u : pergi ambil , kan ustzah suruh bawak buku ,knapa main pintu
m2 : ustazah tak panggil nama saya pun
u : laa,tadikan ustazah dah pesan semua bawak buku jumpa ustazah
m2 : hehe...saje ustazah
u : sabo jelah

sedikit babak semasa ragam pelajar tahun 1,siapa kata jadi cikgu senang dan goyang kaki.cabaran mengajar tahun 1 yang banyak benor peel perangai..even,tudung senget,pensil jatuh,buku terbalik,pensil patah,sampah bawah meja,kawan cubit,kawan mengata,setiap 5 minit tanya 'dah balik ke?',ustazah dah pukul 12.30 ke?.haha.sangatlah bergembira.moga Allah beri kemudahan,kesabaran,kelapangan,idea kreatif dan bombastik agar dapat menerapkan ilmu dan nilai kepada mereka..

Wednesday, February 1, 2012

Kau Yang Maha Melihat

seiring waktu berlalu
tangis tawa di nafasku
hitam putih di hidupku
jalani takdirku

tiada satu tersembunyi
tiada satu yang terlupa
segala apa yang terjadi
engkaulah saksinya


Kau yang Maha Melihat
Kau yang Maha Melihat
Kau yang Maha Pemaaf
padaMu hati bertobat

Kau yang Maha Pengasih
Kau yang Maha Penyayang
Kau yang Maha Pelindung
padaMu semua bertekun

yang dicinta kan pergi
yang didamba kan hilang
hidup kan terus berjalan
meski penuh dengan tangisan

andai bisa ku mengulang
waktu hilang dan terbuang

-opick feat amanda-

pesan ibu

jika sudah jatuh cinta jangan seluruhnya diberi pada manusia. Sayang dan cinta pada manusia ada caranya. Jika tersalah aturan, kelak kita kecewa dan jiwa kita yang merana. Oleh itu, redha dan tawakal kena sentiasa ada. Biar hati kita dan hati orang yang kita cinta dipimpin oleh-Nya.

Moga keimanan ini tidak terhakis kerana cinta selain pada Allah

marriage



What is marriage a means for?

In relation to the previous question, once you set your main intention in order, you realize marriage is a means to complete half your deen. It is a tool for raising a family upon the religion in obedience Allah Azzawa Jall. And increase and better yourselves together. Ultimately all this is to please Allah Subhanahu wa Ta’ala and gain Jannah bi’ithnillah.


Why do people want to get married?

To please and increase in the worship and obedience of Allah AzzawaJall, and to follow the sunnah of the Prophet (sal Allahu alayhi wa sallam).then,to protect themselves from falling into zina and haram, and a halal way to satisfy their desires and they like the idea of being loved, having a family, etc.


Our love for Allah AzzawaJall, and then the Prophet sal Allahu alayhi wa sallam, and Jannah should be greater than our love for other humans in this dunya. Make the deen your life and focus. You may still get whispers from Shaytan telling you to impress that brother, but fight away those thoughts and keep on marching forward insha Allah. On the Day of Judgment, you will stand alone with your character and deeds, so don’t lose sight of death and the akhirah.


I would like to briefly address the sisters who believe that they are ready for marriage and can eventually convince their parents (gently and respectfully) or overcome the hurdle that is stopping them. My advice would be to go for it! Marrying young is the sunnah, and if you can marry, then why not? Start researching, learning, and reading books about marriage in Islam, its obligations and sunnah, evaluate yourself and what you realistically want in a spouse. And of course do istikhareh prayer before you make any big decisions.


Source: Amal.S, http://www.habibihalaqas.org


Tuesday, January 31, 2012

great teacher





Guru yang berwibawa akan sentiasa bersunguh sungguh ,bijak , cekap,kreatif,inovatif,dedikasi,adil,mesra,periang,bertimbangrasa,bersikap terbuka,tenang,sabar,dan sentiasa bersedia mendengar rungutan,kritikan dan teguran.Guru yang berwibawa juga harus sedar tanggungjawab yang terlalu BESAR yang diamanahkan padanya bagi memastikan murid mendapat apa yang sepatutnya mereka dapat.

tugas guru bukan hanya mengajar subjek mathematic,science,bahasa,agama tetapi memastikan bahawa setiap murid dapat mengaplikasi ilmu yang mereka dapat dalam kehidupan.Ini adalah kerana ilmu yang dicurahkan bukan untuk dilengkapkan pada kertas peperiksaan tetapi nerupakan BEKAL dan CAHAYA untuk mereka suluh bagi memastikan langkah mereka kedepan tidak tersasar.Guru juga harus sentiasa menggarap ilmu dan mampu menyerlah dengan pembinaan sahsiah yang luhur dan berwibawa yang mana menjadi ikutan kepada semua lapisan masyarakat.


GURU seharusnya menyedari perubahan dan gerakan yang berlaku dalam semua aspek pembangunan negara yang mana berkait rapat dengan peranan seorang guru.Tidak sepatutnya guru berada ditakuk lama sedangkan murid sudah sampai terlajak ke dunia permodenan dan arus pembangunan.

Islam menyanjung tinggi peranan guru kerana guru merupakan golongan ulama' yang bertanggungjawab dan mempunyai kedudukan yang tinggi dalam masyarakat.Rasulullah S.A.W bersabda :
Sesungguhnya ulama' itu adalah mewarisi perjuangan para nabi ( riwayat Abu Daud dan At- Tirmizi )


Dengan merasakan betapa PENTINGNYA tanggungjawab guru yang mana merupakan seorang murabbi,pendidik,penyampai,maka tidak seharusnya berlaku masalah - masalah seperti guru membelasah murid ,guru menumbuk murid,guru merogol murid dan menggunakan bahasa kesat di dalam kelas.Walaupun bukan hanya guru yang berperanan mencorakkan peribadi murid namun GURU merupakan salah seorang EJEN terkuat dalam membentuknya.Maka,guru perlu men'update' diri agar bijak dan kreatif mengurai kebuntuan dan permasalahan yang mana akan membawa perubahan dan pembangunan anak didiknya dan sekaligus membawa kepada kemajuan ISLAM.

Educating our children is not just about imposing a body of knowledge on them. Rather, it involves preparing children from the early years for the world in which they will come of age. It means instilling a love for lifelong learning, creativity, self-expression and an appreciation for diversity. 





Monday, January 30, 2012

cough


selain daripada mengambil ubat di klinik atau farmasi.ada juga petua yang boleh diamalkan bagi mengatasi batuk.anda disarankan untuk selawat,bertahmid,membaca al-fatihah sebelum meminum atau memakannya. 

Ambil sedikit kerak nasi, dan rendamkan dalam air suam. Apabila kerak nasi tu kembang, minum airnya. Amalkan setiap pagi.

Rebus beberapa biji buah pisang masak. Setelah lembik campurkan santan secukupnya serta sedikit garam  dan perasa vanila. Setelah 20 minit, makanlah makanan tadi dengan mencampurkan sedikit gula.

Tumbuk segenggam daun pegaga hingga lumat dan tapis untuk mendapatkan airnya yang pekat. Campurkan dengan gula dan embunkan selama satu malam. Minum 2 kali seminggu.

Campurkan dua sudu teh madu lebah (pastikan ianya asli) dengan air suam. Kacau sehingga sebati. Minum 3 kali sehari.

selamat mencuba.sesungguhnya penyembuhan itu datang dari Allah.
http://iwaagz.blogspot.com/2011/09/image-of-cough.html

read and think..


“Dan janganlah kamu mengaku beriman sebelum kamu diuji,” Surah Al-Ankabut (ayat 2)

NOORAH merupakan sebuah kisah benar mengenai kisah hidup seorang wanita Inggeris berhati tabah. Perjalanan hidupnya penuh dengan cubaan. Zaman remaja dilatari dengan pelbagai tragedi hitam sehingga dia disumbat ke penjara Yorkshire.Namun segalanya berubah selepas dia berhijrah ke Bahrain, seterusnya ke London untuk bergelar Muslimah. Itu saatnya dia sentiasa dapat menghirup sisa manis dalam wadah ujian Allah. Maka dia masih boleh tenang melalui kepahitan hidup berumah tangga.

cerita perjalanan kehidupan yang sangat menyentuh dan menggambarkan ketabahan seorang wanita yang mencintai penciptaNYA..redha dan masih tersenyum di saat ujian yang getir dihadapinya..besarnya ujian untuknya sehingga terasa ujian yang Allah beri pada diri ini terlalu kecil dan sedikit untuk dibandingkan dengannya..

“Allah tidak akan membebani seorang hamba melainkan yang mampu ditanggungnya.” (Mafhum dari Surah al-Baqarah ayat 286)





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...