Thursday, June 17, 2010

tomat - wali band


Dengarlah hai sobat
Saat kau maksiat
Dan kau bayangkan ajal mendekat
Apa kan kau buat
Kau takkan selamat
Pasti dirimu habis dan tamat

Bukan ku sok taat
Sebelum terlambat
Ayo sama-sama kita taubat
Dunia sesaat
Awas kau tersesat
Ingatlah masih ada akhirat

Astafighrullahal’adzim

Reff:
Ingat mati, ingat sakit
Ingatlah saat kau sulit
Ingat ingat hidup cuman satu kali

Berapa dosa kau buat
Berapa kali maksiat
Ingat ingat sobat ingatlah akhirat

Cepat ucap astafighrullahal’adzim

Pandanglah ke sana
Lihat yang di sana
Mereka yang terbaring di tanah
Bukankah mereka
Pernah hidup juga
Kita pun kan menyusul mereka

Astafighrullahal’adzim

Cepat ucap astafighrullahal’adzim

Cepat ucap astafighrullahal’adzim
Cepat ucap astafighrullahal’adzim

jgn sekadar sedap didengar..tp hayati..sudahkah kamu tomat todY??

Tuesday, June 15, 2010

sEkolah


dulu masa tahun satu ..cita - cita mau jadi peguam....cita - cita mau jadi doctor...
masuk tingkatan mahu jadi akauntan..tak pun bussinesswoman...Namun apa sahaja cita - citaku yang ada...Allah sudah taklif kan padaku satu jurusan ke arah menjadi seorang CIKGU...@ GURU @ uSTAZAH....

dulu...main cikgu - cikgu ngn adik- adik...menulis kat papan putih..sape degil bagi rotan..seronok.dulu,berlakon nak jadi peguam,hukum orang ,bela orang.ada jugak berangan nak jadi doktor..suntik orang bagi ubat..NAmun ...kini,,aku bakal menjadi seorang guru...

bukan lagi angan - angan,juga bukan satu lakonan...tapi realiti.melangkah ke sekolah bukan sebagai murid atau pengawas..suka berkejaran di kantin dan di padang..tapi melangkah penuh gaya menuju ke pejabat..melapor diri sebgai guru pelatih..hayunan kaki deras selari bersama debaran di dada...mata yang memandang tidak diendahkan sahaja..aku kini masuk ke sekolah untuk menjadi seorang guru...oooo

realiti dan fantasi kini perlu distabilkan.realiti dan hakikat perlu ditekankan.Fantasi perlu dinyahkan.misi dan visi perlu diperjelaskan.Niat harus dibetulakan..minat perlu dipupukkan.suka dan gembira perlu diserapkan.

wajah murid mula menghiasi.."assalamualaikum ustazah" ...buatku kaget..
aku dalam dunia realiti..perlu punya visi..
harus bangkit berdiri...rancang strategi..

pelbagai ragam murid perlu diatasi.
malas,rajin,banyak cakap,suka repot,suka lari,xsuka belajar,suka warna dan lukis..ai..macam - macam lagi...oh,semangat jangan kau lari ..
kaki ini baru nak berlari...

Ya Allah..ini permulaannya..mudahkan...
setiap yang KAu susun pasti ada hikmahnya...

perjalanan...

dalam meniti kehidupan yang sukar...
akhirnya aku mula mengerti akan sesuatu ..
aku mula yakin seyakinnya akan hikmahnya peristiwa...
firman Allah itu pasti ...kalamnya tidak lagi dapat digoyahi...
kerna itulah yang realiti..Allah itu adil dan menciptakan...
tiap suatu yang Dia ciptakan dan aturkan baik atau buruk pasti ia berhikmah...

kerna ak dahulu tidak mengerti..
juga tidak mampu memahami..
dan tidak ingin mendalami...
maka ..aku menjadi hamba yang tidak mensyukuri.
aku sering mengungkiti apa yang tidak ku dapati dalam hidupku..
aku sering memandang perkara yang menghiasi insan di atasku..
jarang sekali aku menoleh ke belakang..jauh sekali menunduk ke bawah...

perjalanan ini tidak berhenti ..walau aku jatuh berjuta kali...
walau air mata ini mengalir di pipi..walau aku menjerit sekuat hati...
kehidupan tetap diteruskan ..walau tawa menghiasi..
walau suka menemani diri...walau gembira merangkumi hati...

aku...mula belajar untuk menoleh...menoleh,memandang dan merenung hikmah...
hikmah sesuatu perkara yang aku tangisi di kehidupanku...
aku merenung di sebalik luka...aku meneliti apa yang tersirat ditubir air mata...
Allah itu adil..."......yang baik itu tidak semestinya baik untukmu...yang buruk itu bukan semetinya buruk untukmu..Allah lebih tahu..."

belajarlah merenung hikmah kejadian tiap apa yang dianugerahkan..baik mahupun buruk..pasti ada sesuatu yang terselit buat kita...wahai hati..belajarlah mencintai diri...cintai Tuhanmu lebih dari segalanya..jangan tewas ..terus bangkit dan berdiri..jangan mudah tewas..perjuangan ini baru bermula di saat umurmu masih muda...

Cinta itu anugerah yang Esa,,,buat para hamba yang taat padanya...kejarlah cinta RABB...itu lebih bermakna..dan cinta sayapnya akan menjelma untuk menyempurnakan tuntutan agama...wallahualam

- hati yang berkata...-


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...