Wednesday, November 26, 2008

jenis hati ( bhgian 1)

kenali hati sendiri sebelum berusaha mengubatinya....

1) Qalbun sahih....

qalbun sahih bermaksud hati yang bersih,sihat,suci.Apabila menyebut perkataan suci,ianya bermakna hati itu bersih,sihat,bebas daripada segala gangguan yang boleh menyebabkan pemiliknya menentang perintah dan larangan Allah s.w.t.

orang yang memiliki hati yang suci ini akan terselamat daripada mengambil hukum yang bertentangan dengan ketentuan Allah dan Rasul.Segala yang mereka lakukan adalah kerana Allah semata - mata.Benci pada perkara yang dibenci Allah.Benci mereka kerana Allah,cinta mereka juga kerana Allah.

jika kita ingin tergolong dalam golongan yang mempunyai qalbun sahih ini,kita perlulah menjadikan Rasulullah sebagai contoh teladan dalam hidup kita.Ini bermakna segala perlakuan dan perbuatan kita dalam kehidupan haruslah berpandukan sunnah Rasulullah..Ini kerana Rasulullah mempunyai akhlak terbaik dan yang paling mulia.

Rasulullah mengajak manusia untuk berakhlak dengan akhlak yang paling mulia dan membenci akhlak yang tidak baik.Allah memuji akhlak baginda dalam firmannya..

surah al-qalam : 4
"dan sesungguhnya engkau (Muhammad) mempunyai budi pekerti yang amat luhur"

kelebihan orang yang suci hatinya ini ialah Allah akan mengurniakan petunjuk dan hidayah padanya,Dia akan mendapat bimbingan dari Allah sehingga mudah dalam melaksanakan amal ibadah.

ruj : ubat hati







Monday, November 24, 2008

just...


Sebaik-baik wanita adalah yang tidak dipandang dan tidak memandang..iaitu hendaknya ia tidak melihat lelaki lain(ghadul basyar) dan dilihat lelaki lain..(berhias sekadar tanpa menarik perhatian)
-Saiyidatina Fatimah Azzahra-

tagged..!!..

salam to all....i have been tagged from my cousin,.kak fawa..hukhuk, and these are my answers:

1. 7 Fakta tentang saya
  1. seorang yang ingin sentiasa membetulkan diri 4 being d best muslim
  2. seorang yang agak sederhana tembam ( ye ke? )
  3. rabun tahap pelik.....senget sebelah n silau yang melampau ( 50 , 400 )
  4. agak tak tetap pendirian n kisah pe orang kata ..
  5. suka berjalan - jalan but a little bit kedekut .....( agak nya )
  6. sesangat sensitip kekadang ( huhu )
  7. pernah bercita-cita untuk jadi akauntan but lastly....cikgu..huhu..
2. 7 perkara menakutkan saya di dunia (secara random ye aku buat ni)
  1. takut pada Allah (kat dunia pun kena takut jugak)
  2. takut buat ummi and ayah susah n sakit hati
  3. takut kalau tiba-tiba takde duit
  4. takut orang marah n buat orang marah or diri sendiri yang marah...( jgn marah2 yerk along...lalala)
  5. takut ditipu lagi dan lagi dan lagi oleh manusia2 durjana
  6. takut segala bencana alam n accident...
  7. takut jadi looser....
3. 7 lagu wat masa sekarang
  1. sahabat - firdaus
  2. terima kasih cinta - afghan
  3. akon - sorry blame it on me
  4. Xifu & the algebra - hati
  5. rindu padamu - yasin
  6. cinta ini membunuhku - d'masiv
  7. lucky - jason mraz feat colbie

4. 7 perkara selalu disebut

  1. "ha..ha,...pe dia...."
  2. "k , tq"
  3. "owh ...ye ke..."
  4. "lor....gitu plok...."
  5. "agak la...kot..."
  6. "insyaAllah"
  7. "ye ler 2..."
5. 7 perkara yg amat bernilai
  1. my lovely family..
  2. my prenz
  3. bakat dan pengetahuan ( especially acount n arab )
  4. pengalaman
  5. time..
  6. lesen..
  7. barang- barang ku..
6. 7 pertama kali dalam hidup saya
  1. pertama kali nangis masuk hostel ( perlis 2...sedih ).
  2. pertama kali naik fligt ngn along n ali..( erm..best.)
  3. pertama kali dapat teddy bear yang cute ( from my roomate ..)
  4. pertama kali dapat full mark test account ( lalala...seronok gler...)
  5. pertama kali accident pas dapat lesen ( restoren perantau dalam kenangan ).
  6. pertama kali dapat driving license, umur 18.
  7. pertama kali kena tagged ngn cousin ( kak farah...:D )
7. 7 orang bertuah sambung tag ni....

1. reza
2. husain
3. 3 sekawan ( din ,pidot , zaidi )
4. syazana
5. kak mus
6. syukor
7. afiq math

Monday, November 17, 2008

virus ukhwah


Seorang sahabat adalah manusia, dia itu dirimu, hanya saja ia adalah orang lain

sekilas lalu,virus2 ukhuwah ini adalah seperti berikut:

1) tamak akan kenikmatan dunia (20:131)

“seseorang di antara kamu tidak beriman dengan sempurna kecuali setelah mencintai saudaranya seperti mencintai dirinya.” (hadis Nabi)


2) lalai menjalankan ibadah dan melanggar tuntutan agama

“tidaklah dua orang yang saling berkasih sayang kerana Allah berpisah, kecuali disebabkan oleh dosa yang dilakukan oleh salah seorang di antara keduanya.”(hadis Nabi)tidakkah kau tahu; kadang air itu busuk baunya walau warnanya tetap jernih

hadis Nabi: ..agar mencintai seseorang, ia tidak mencintainya kecuali kerana Allah.


3) tidak santun dalam berbicara

-suara tinggi/kata-kata kasar(31:19)
-tidak mendengar sarannya, enggan menatapnya ketika bicara atau mberi salam, tidak menghargai keberadaannya
-bergurau secara berlebihankelembutan adalah anugerah, ucapan paling baik adalah kejujuran
sedang bergurau secara berlebihan merupakan kunci segala permusuhan

-sering mendebat dan membantah

“sesungguhnya orang yang paling dibenci Allah adalah orang yang sangat keras kepala dan selalu membantah.” (hadis nabi)

-kritikan keras yang melukai perasaan


4) sikap acuh(59:9)

…rindu, kedekatan, dan kehangatan perasaan adalah ibarat bahan bakar yang menyalakan ukhuwah abadi, menambah gelora semangat, dan meringankan segala beban yang ditanggung….aku hairan, mengapa selalu merindukan mereka
menanyakan keadaannya kepada setiap orang yang ku temui
padahal mereka di sini bersamaku
mataku mencari mereka ke sana kemari
padahal mereka ada di dekat pelupuknya
hatiku bergejolak merindukan mereka
padahal mereka ada di antara tulang rusukku

sekalipun wajahku tak dapat menatapmu lagi
namun cinta dan ukhuwah tidak akan pernah sirna
aku tidak akan berhenti memujimu
dari kejauhan, bersama untaian doa
jiwaku akan selalu merindukanmu
bersua bersama penuh ketulusan dan cinta

jiwaku adalah jiwaku,jiwaku adalah jiwanya
hasratnya adalah hasratku, hasratku adalah hasratnya


5) mengadakan perbicaraan rahsia (58:10)

“jika kamu bertiga, maka janganlah dua di antara kamu membuat perbicaraan rahsia tanpa melibatkan yg lain, kerana perbuatan itu dapat membuatnya sedih.”(hadis Nabi)


6) keras kepala, enggan menerima nasihat dan saran

“cukuplah seseorang dinyatakan buruk, jika ia mengejek saudaranya sesama Muslim.”( hadis Nabi)


7) sering membantah, berbeza sikap dan hobi, bersikap sombong dan kasar

“ruh ruh itu bagaikan bala tentera, jika mereka saling kenal, maka akan bersatu. Namun jika tidak saling kenal, maka akan berselisih.” (hadis Nabi)


8) memberi teguran di depan orang lain

…penyebab cepat pudarnya rasa cinta dan mudah menanam bibit-bibit permusuhan…

9) sering menegur, tidak toleran, cenderung negative thinking, enggan memaafkan

terimalah sahabatmu dengan segala kekurangannya
sebagaimana kebaikan mesti diterima walau kecil wujudnya
terimalah sahabatmu kerana jika ia menyakiti
lain kali ia membahagiakansiapa mencari sahabat tanpa cacat, nescaya sepanjang hidupnya tidak mendapat sahabat

“seorang suami yang Mukmin tidak akan memarahi isterinya yang Mukminah, apabila ia tidak suka terhadap sebagian perangai isterinya, maka ia akan menyukai perangainya yang lain.”(hadis Nabi)

jika tak menegur bererti tiada cinta
cinta tetap bertahan selama ada teguran*

banyak yang tinggal jauh namun ia dekat dihati
banyak orang yang tinggal berdekatan namun hatimu tak mampu menyukai
apalah erti jauh dan dekat melainkan hanya permasalahan nurani


10) mudah percaya terhadap orang yang-orang yang mengadu domba dan memendam dengki

…orang2 yang dipertemukan oleh Allah dalam sebuah jalinan ukhuwah harus yakin bahawa satu sama lainnya saling mencintai dengan penuh ketulusan yang muncul dari nurani yang paling dalam. Hubungan yang telus seperti itu tidak mungkin dapat tersentuh oleh tangan tangan dengki, apalagi sampai dapat dihancurkan…(8:63)


11) membuka rahsia

…jadikanlah semua yang anda ketahui tentang dirinya sebagai amanat yang tidak boleh dibuka kecuali jika ia mengizinkan


12) mengikuti prasangka(49:12)

orang Mukmin selalu mencari alasan agar boleh memaafkan, sementara orang munafik selalu mencari cari kesalahan.


13) mencampuri masalah peribadi

“diantara tanda kebaikan Islam seseorang adalah meninggalkan hal-hal yang tidak berguna baginya.” (hadis Nabi)


14) egois, sombong, tidak empati…

“siapa yang mencukupi keperluan saudaranya, nescaya Allah mencukupi keperluannya. Siapa yang menolong seorang Mukmin dari suatu kesusahan, nescaya Allah akan menolongnya dari salah satu kesusahan pada hari kiamat. Siapa yang menutupi aib seorang Muslim, nescaya Allah akan menutupi aibnya pada hari kiamat.” (hadis Nabi)setiap sahabat selalu dekat dikala senang
namun sahabat sejati adalah yang tetap menemani
ketika penderitaan menimpa


15) menutup diri, berlebihan, membebani, dan menghitung hitung kebaikannya kepadamu


carilah sahabat yang akan kau beri ketulusan dan hak hak ukhuwah, bukannya yang kau harapkan menerima sesuatu darinya


16) enggan mengungkapkan perasaan cinta,…

“jika seseorang mencintai saudaranya, maka kabarkanlah bahawa ia mencintainya.”(hadis Nabi)


17) melupakannya kerana sibuk mengurusi orang lain dan kurang setia

orang yang tidak boleh membuktikan cintanya kepada sahabat lama tidak akan mampu membangun cinta dengan sahabat baru


18) suka menonjolkan kelebihan peribadi,…

jika seorang daie mendermakan dakwahnya hanya untuk Allah semata, bukan untuk kepentingan peribadi, masalah2 biasa tidak akan berubah menjadi problema besar atau malapetaka…


19) mengingkari janji dan kesepakatan tanpa alasan yang kuat

“tanda tanda munafik ada tiga; jika berkata ia berdusta, jika berjanji ia mengingkari, dan jika dipercaya, ia berkhianat.”(hadis Nabi)


20) selalu menceritakan perkara yang membangkitkan kesedihannya dan suka menyampaikan berita yang membuatnya resah.


21) terlalu cinta

“cintailah kekasihmu sesederhana mungkin, siapa tahu ia menjadi musuhmu pada suatu saat nanti. Dan bencilah musuhmu sesederhana mungkin, siapa tahu ia menjadi sahabat dekatmu pada suatu saat nanti.”(hadis Nabi)

insya Allah, seizinnya..mari reflek diri..kerana sesungguhnya, tahap terendah adalah untuk berlapang dada sesama kita..n tingkat tertinggi pula, adalah untuk melebihkan mereka, lebih dari diri kita sendiri…






mujahid - iman




Sunday, November 16, 2008

joke dat become a reality.....

16 nov 08..

gurauan yang menjadi kenyataan...
perjalananku bersama kakak dan adik ke GIANT terbantut dek kerana kereta yang kami naiki rosak di jalanan...kelam kabut juga dibuatnya....start punye start ..still xnak jalan....alhamdulillah sempat masuk parking....memang first time kereta buat hal cam gitu..kaji punya selidik,temperature dia da sampai tahap maksimum...ayah kata kalo kete ni jalan jugak tadi ..boleh meletup...nauzubillah.....alhamdulillah..suma selamat kecuali kete je yang bocor tangki nya....alahai kereta...

asalnya,aku dan along gurau - gurau tentang kereta tu....jalan jauh nanti rosak la...akhirnya,gurauan jadi kenyataan...memang kereta tu xidup...

malam nie,terpaksa la kereta kesayangan ramai
bermalam kat GIANT...maaf ye kereta.......moga lena tidurmu...hope kete 2 will be ok n selamat kat GIANT tu....pakcik jaga kat giant tolong tengokkan..

pengajaran daripada kisah ini ialah....
- b4 bawak kerata..make sure everything ok...jangan main jalan je...
- semua yang berlaku ada hikmahnya...kira pengalaman laa...laenkali lebih alert...
- urus kete bukan senang...tau pakai je...huhu....






Saturday, November 15, 2008

kutanya hati.


kutanya hati,
ketepuk dada sendiri,

manakah hala perjalananku ini,

terasa sangsi masih ku tidak mengerti,
adakah aku dilanda laluan yang pasti...

bertanyaku pada bayu yang menumpang jalan,
apakah berita yang suci dari sempadan?
berikan petunjuk h
idayah dan pesanan,
bawakan doaku terus ke takhta pengakuan

berbalas pandangan mataku dengan sang bulan
bagaikan bicara mengharap pengertian

moga disusun bintang yang berselerakan
menjadi landasan laluan perjalanan



kutanya hati
apakah bisa aku dikhianati
dengan kata hati yang tidak pasti
atau akukah yang tidak mengerti
betapa beharganya hati yang suci


Subhanallah...
indahnya hati pemberian Allah
akan kujaga biarpun payah
akan kuhias dengan sifat mahmudah
akan kusingkir sifat mazmumah

- mata hati -
* ubat hati *

pic

somewhere in terengganu....
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...