Monday, September 29, 2008

eid fitri

salam lebaran buat semua ....
di kesempatan ini,ana ingin mengucapkan selamat hari raya aidilfitri maaf zahir batin...

moga dimaafkan segala salah dan silap....

ceria - ceria selalu....

Friday, September 26, 2008

dah khatam ke??

satu malam selepas terawikh,aku duduk-duduk di bahagian belakang masjid sambil menunggu rakanku yang bertadarus bersama usrah nya.Sambil duduk,aku sempat menghabiskan beberapa surah...
berehat sekejap,lalu terdetik di hati,sempatkah aku khatam quran bulan ramadhan ini...kerisauan bergayut di hati,sebab memang niat nak habiskan.
........................................

Tetiba,rakan ku datang menyapa,selesai katanya...dia pun mulakan perbincangan ...

da khatam?" tanyanya..
belum,...risau jugak tak sempat.....banyak nak kena buat..huhuhu..kataku kembali.
ada classmate kita yang dah khatamkan..?? maknanya tiada alasan la untuk kita..katanya..
betul3x..kita kerja keras sikitlah ..sambungku lagi..

sembang punya sembang tersentuh bab orang khatam quran tapi bila dengar bacaan mereka tunggang terbalik tajwidnya...haru laa skit...aku terfikir,mana yang perlu kita kejar,bacaan quran yang baik dari segenap segi atau khatam berkali - kali tetapi tajwid dan baris semua lari..da lah tu ,tak paham maknanya plak 2..masyaallah...sedangkan apabila kita baca quran tetapi salah baris boleh membawa kepada makna yang berbeza...

jadi,jangan lah kerana terlalu mengejar nak khatam quran,baca pun samapai 160 km/jam..tajwid tunggang langgang,baris terbalik terlentang.....bacalah dengan baik dan berhati - hati....tadabbur dengan al-quran....baca kerana mencari redhanya bukan sebab nak jawab bila orang tanya..

pada yang belum khatam...ada lagi masa walaupun singkat....namun,berusaha....bak kata pepatah,usaha selagi mampu,jangan menyerah dulu.....Ingat ganjaran yang Allah janji untuk amalan di bulan mulia ini...masyaallah .......hebat..rugi kalo disiakan..

di mana ramadhanku

merenung di tepian jendela,
melihat alam sepanjang perjalanan,
di bawah cahaya bintang dan bulan,
aku terfikir tentang kekuasaan mu tuhan,

perjalanan hidupku sepanjang ramdhan,
adakah bersinar umpama mutiara yang bekerlipan.
apakah cukup amalan yang dikerjakan,
untuk dijadikan bekalan perjalanan,
atau untuk dijadikan simpanan selepas hari kematian,
jika tiada lagi ramadhan yang akan datang..

ku semak kembali atur susun jadual hidupku,
ku bermuhasabah kembali tentang sibukku sehari hari,
ku tilik kembali di mana ketawa ku dan air mata ku pergi...

oh tuhan,
sibukku dengan tugasanku,assigment ku yang tak pernah habis,
tawaku untuk hidupku semata,dan tangisku untuk manusia...

oh tuhan,
sia - sia kah ramadhan ku....
rugilah aku...
tidak mengejar janjimu....
tidak mengejar redhamu...
sempatkah aku........
mengejar ramadhanku....

Wednesday, September 10, 2008

something...II


كل بستان زهرة

setiap kebun ada bunganya

ungkapan bermakna dari ustaz fauzi ketika pengakhiran kuliah hari ni...sebenarnya,ungkapan tu ustaz nak kaitakan dengan presentation hari nie..tentang salah satu kaedah pengajaran nahu arab...kaedah tu adalah kaedah yang mana ianya mengambil kelebihan kaedah lain dan menolak kekurangan nya....kiranya macam kaedah tu adalah kaedah yang paling baik laa.....dan ia bersifat bebas dan damai....

la nie,bukanlah nak crita tentang kaedah tu..tapi nak singkap ungakapan tu and relate kan dengan hidup kita sehari - hari....setiap kebun ada bunga....kalau ikut kaitan dengan kaedah bahasa arab ialah setiap kaedah ada kelebihan tersendiri...kalo kita kaitkan dalam hidup kita sebagai manusia dan hamba di bumi Allah ini,setiap daripada kita ada kelebihan dan keistimewaan masing - masing...

Allah ciptakan manusia dengan sebaiknya dan ada keistimewaan masing - masing.....oleh itu,tidak perlulah kita melihat diri kita ini teruk,tidak berguna dan sebagainya hingga wujud perasaan hasad dengki,cemburu,khianat dan sebagainya yang negatif....akibatnya,syaitan mlompat girang,masyarakat terus tumbang,agama makin hilang,negara berantakan.

jika kita asyik mentakwil dan menghitung apa yang kita tiada,maka rugilah kita sebab no point...apa pun tak dapat....kerana Allah bagi kita macam2..xterhitung dan xternilai ....lihatlah kepada apa yang kita ada dan bersyukurlah.....jika mau banding,lihatlah pada orang yang tiada atau yang lebih susah dari kita...

sekadar perkongsian...........Ramadhan Kareem.....

Tuesday, September 9, 2008

ramadhan kareem..


ahlan wasahlan ya Ramadhan..

apa yang sudah aku lakukan untuk menyambut tamu agung ini??


ya Ramadhan..

setiap kali engkau datang,

seringkali itu aku bersamamu

dengan kekosongan tanpa erti

seringkali juga aku melepasi

keluar dari madrasah barakah ini

sama seperti mana waktu aku jejak engkau

ketika anak bulan masih begitu kecil


ya Ramadhan..

madrasah tarbawi..madrasah ibadah

kering sangatkah hati aku

rasa hormat dan ta'zhim kepadamu

tidak terbit walau sekelumit?

ya Ramadhan..

manusia masih terus dengan taklim rutin

tidak endah engkau berlalu

dan bila di akhir bulan

kami gembira, aidilfitri pula bertamu

padahal..

di dalammu diturunkan Al Quran

juga wahyu Al Alaq yang pertama

lailatul qadr, oh dirindu

malah seruan jihad juga banyak engkau saksikan

sesal aku ya Ramadhan

kalau inilah pertemuan terakhir

tiada lagi malam seribu bulan

ingin ku ulang semua Ramadhan lepas

Ya Ramadhan..

aku tidak mahu gagal lagi

amaliyah ibadah bukan seperti yang lepas

yang kelmarin

ini azam baru

ini energi baru

"Andai seluruh bulan sepanjang tahun adalah Ramadhan.."

KepadaMu Kekasih

Aku berserah

Kerana ku tahu Kau lebih mengerti

Apa yang terlukis di cermin wajahku ini

Apa yang tersirat di hati

Bersama amali

Hanya padaMu Kekasih

Aku tinggalkan

Jawapan yang belum ku temukan

Yang bakal aku nantikan

Bila malam menjemputku lena beradu

KepadaMu Kekasih

Aku serahkan

Jiwa dan raga

Jua segalanya

Apakah Kau akan menerima penyerahan ini

Apakah Kau akan menerimaku

Dalam keadaan begini

Ya Allah, jika aku bergantung kepada selain Engkau di dalam menghadapi kepayahan-kepayahan, sedang aku tidak mengerti atau mengerti, maka aku bertaubat dan berserah diri dengan mengucap : La ila ha illallah Muhammadur Rasulullah SAW.

Ya Allah, jika aku memohon pertolongan kepada selain Engkau, dalam kecelakaan dan bahaya, sedang aku tidak mengerti atau mengerti, maka aku bertaubat dan berserah diri dengan mengucap : La ila ha illallah Muhammadur Rasulullah SAW.

Ya Allah, urusan-urusanku yang telah Engkau baguskan dengan anugerah Engkau dan pandanganku salah, sedang aku tidak mengerti atau mengerti, maka aku bertaubat dan berserah diri dengan mengucap : La ila ha illallah Muhammadur Rasulullah SAW.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...