Tuesday, June 15, 2010

sEkolah


dulu masa tahun satu ..cita - cita mau jadi peguam....cita - cita mau jadi doctor...
masuk tingkatan mahu jadi akauntan..tak pun bussinesswoman...Namun apa sahaja cita - citaku yang ada...Allah sudah taklif kan padaku satu jurusan ke arah menjadi seorang CIKGU...@ GURU @ uSTAZAH....

dulu...main cikgu - cikgu ngn adik- adik...menulis kat papan putih..sape degil bagi rotan..seronok.dulu,berlakon nak jadi peguam,hukum orang ,bela orang.ada jugak berangan nak jadi doktor..suntik orang bagi ubat..NAmun ...kini,,aku bakal menjadi seorang guru...

bukan lagi angan - angan,juga bukan satu lakonan...tapi realiti.melangkah ke sekolah bukan sebagai murid atau pengawas..suka berkejaran di kantin dan di padang..tapi melangkah penuh gaya menuju ke pejabat..melapor diri sebgai guru pelatih..hayunan kaki deras selari bersama debaran di dada...mata yang memandang tidak diendahkan sahaja..aku kini masuk ke sekolah untuk menjadi seorang guru...oooo

realiti dan fantasi kini perlu distabilkan.realiti dan hakikat perlu ditekankan.Fantasi perlu dinyahkan.misi dan visi perlu diperjelaskan.Niat harus dibetulakan..minat perlu dipupukkan.suka dan gembira perlu diserapkan.

wajah murid mula menghiasi.."assalamualaikum ustazah" ...buatku kaget..
aku dalam dunia realiti..perlu punya visi..
harus bangkit berdiri...rancang strategi..

pelbagai ragam murid perlu diatasi.
malas,rajin,banyak cakap,suka repot,suka lari,xsuka belajar,suka warna dan lukis..ai..macam - macam lagi...oh,semangat jangan kau lari ..
kaki ini baru nak berlari...

Ya Allah..ini permulaannya..mudahkan...
setiap yang KAu susun pasti ada hikmahnya...

1 comment:

Anonymous said...

amin....ustazah:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...