Tuesday, December 18, 2007

cmna nk buat?

assalamualaikum w.b.t

ketika ana menyertai satu program,ada seorang sahabat ana tanya pada ana tentang macammana ana nak buat kalo ada peserta yang merokok...

pada pendapat ana,langkah awal yang boleh dilaksanakan ialah dengan mendekati peserta tersebut,beri perhatian lebih kepadanya tetapi tidak sampai menjejaskan peserta lain..
dlam erti kata lain,kita bina hubungan hati dengan dia.cuba kita fahami dia dan menjadi sahabat yang baik kepadanya.mungkin kita boleh buat sesuatu yang boleh menyentuh hatinya.

apabila dia mula percayakan kita,menganggap kita sebagai sahabat yang boleh berkongsi segalanya,barulah kita cuba perbetulkan dia sedikit demi sedikit..
sifat manusia itu sendiri,dia akan tersentuh jika kita melakukan sesuatu yang berada di luar jangkaannya..apabila kita melakukan perkara yang membuatkan dia rasa kita memang ingin bersahabat dengan nya bukan di atas dasar kebendaan atau apa pun.

agak sukar bagi sesetengah orang untuk menerima teguran secara direct...jadi,langkah lain iaitu fahami si dia.jika kita xmmpu untuk melaksanakannya,mungkin boleh dipanjangkan kepada rakan seperjuangan yang lain..mungkin ada sahabat lain yang boleh masuk dengan dia...walaupun program selesai,teruslah berhubung dengan dia.....

memang ia akan mengambil masa yang lama tapi insyaallah hasilnya baik.di samping itu,sentiasalah kita perbetulkan diri kita....
tapi yang paling utama,mintak lah pada allah yang maha kuasa.kita hanya mampu berusaha,tetapi yang menetukan allah.sentiasalah berdoa padaNYA agar dibukakan hati si dia.
hidayah itu allah yang bagi,kita hanya mampu berusaha......

setakat ini sahaja ...kepada sahabat lain yang mempunyai pandangan dan cara lain bolehlah dikongsi...insyaallah.....

moga kalian sentiasa dalam kasih sayang allah..

2 comments:

akhi_afif said...

salam....bila an tengok artikel ni,ada sedikit persamaan isinya dengan artikel kat ana nyer blog...memang dakwah tu bermula dengan taaruf...klau tak knal,camner nak dekat...klau tak dekat,camner nak tegur....
anyway...truskan perjuangan...
-akhiafif-

asrar said...

syukran....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...