budak cute..


assalamualaikum w.b.t

comel kan budak kat gambar atas tu.....kami jumpa dia kat satu restaurant berhampiran Bangi..orang nya comel bangat,petah lagi...lepas selidik-selidik,maka nya tahulah yang dia nie rupanya anak tuan restaurant nie...

apa yang bestnya budak nie,sampai kengkawan yang lain sibuk je mengacau budak nie ialah dia nie bercakap memang comel...speaking lagi...sepatah tanya ,sepuluh jawab....(comel la tu kan) .lagipun budak budak if pandai and macam murai skit,mesti comel and ramai peminatnya...

kitaorang pun layan lah dia nie sambil tunggu makanan yang dipesan....Dia nie sibok nak main game kat handphone kitaorg,last2 yang syud ( kawan yang ikut makan ) bukak lah satu lagu kasi dia dengar.lagu my baby...sape ntah yang nyanyi..terlupa..budak tu pun mula la ikut rentak lagu and turut nyanyi....kagumnya,bila part chorus,lancar semacam je dia nyanyi..memang mantap...cepat plak dia ngafal n tangkap rentak lagu...

alangkah bagusnya if budak tu menghafal quran ...mesti bleh jadi hafizah...tapi,sayang budak budak skang lebih banyak disuruh menyanyi..bangga btoi and comel btoi if budak pandai nyanyi lagi omputih...apa nak jadi....oh..dunia..

Comments

Anonymous said…
Assalammu'alaykum wr.wb...

Ana ada sedikit pandangan, mari kita renungkan bersama...

Dari Abi Hurairah ra. bahwa Rasulullah SAW bersabda, "Setiap anak dilahirkan dalam keadaan fitrah, kecuali orang tuanya yang menjadikannya Yahudi, Nasrani atau Majusi."
(HR Bukhari 1296)

Alhamdulillah bersyukurlah kita lahir dari kalangan orang Islam, serta orang tua yg senantiasa mendidik kita hingga kita tetap Islam sampai saat ini.

Dalam hal mendidik anak orang tualah yg menentukan anak itu baik atau buruk, rasanya sangat disayangkan bila anak yg ada di dalam gambar itu tidak bertudung walaupun dia belum baligh, seharusnya orang tua dalam mendidik anak mesti dilakukan sejak dini (masa dia kecil). Di negeri akhirat nanti para orang tua akan dimintai pertanggung jawaban terhadap apa yg telah diamanahkan Allah selama di dunia ini.

Dalam ilmu psikologi anak kecil (budak) yg tengah berkembang otaknya tidak boleh sekali-kali kita marahi/ kita bentak sekalipun.

Dalam penelitian disebutkan bahwa anak akan mengalami kemunduran mental (baik akal fikir/ kemunduran otaknya) apabila anak itu dibentak/ dimarahi. Biarkanlah dia bermain mengikuti pola perkembangan akalnya, dan jangan sekali2 dibentak, dipukul/ dimarahi.

Menurut pandangan ana kita sebagai orang dewasa mesti ajar anak itu sejak dini dimana pola fikirannya tengah berkembang, kalau sudah dewasa susah didik anak karena pola fikiran anak akan melambat bila mereka menginjak usia dewasa.

Mulai kecil jangan ajarkan dia bernyanyi, berjoget tapi ajarlah dia bertudung menutup aurat, menghafal al-Qur'an, sholat, dan lain2, insya Allah dari kecil sudah dibina ruhaninya, kita bina spiritualnya (kuat agamanya) semoga besar nanti dia menjadi anak yg sholeh, menjadi generasi penerus ummat ini yg bertaqwa.

Wallahu'alam Bissowab..
Wassalammu'alaykum wr.wb...
Anonymous said…
syukran di atas pandangan yang sanagt berguna...

btl 2,ibu bapa perlualah mendidik anak2 mereka sedari kecil,bak kata pepatah melentur buluh biarlah dari rebungnya....berilah anak2 ilmu agama secukupnya supaya bila dia besar even kemana pun dia pergi,tetap jadi orang yang berguna dan yang penting orang mukmin yang bertakwa...

janganlah da jadi buluh barulah nak soal itu dan ini....apa yang penting...sentiasalah kita muhasabah diri...islah nafsak wad'u ghairak.....

wallahualam
Anonymous said…
Comel, klu afal quran lagi comel kan.. :)
Anonymous said…
hurm...dunia skrg dah berubah,
kalau parents sendr tak betul mcm mane pulak dgn anaknya...bdk tu mmg comel sgt.harap2 dia dididik dgn btul dr skrg.. :)
Anonymous said…
nape tak try bukak mp3 quran kasik budak tuh dengar... mana tau dia ngikut siap ngan bertaranum laie...

Popular posts from this blog

Pizza in his pocket

Mari menulis kembali

kata