ramadhan kareem..


ahlan wasahlan ya Ramadhan..

apa yang sudah aku lakukan untuk menyambut tamu agung ini??


ya Ramadhan..

setiap kali engkau datang,

seringkali itu aku bersamamu

dengan kekosongan tanpa erti

seringkali juga aku melepasi

keluar dari madrasah barakah ini

sama seperti mana waktu aku jejak engkau

ketika anak bulan masih begitu kecil


ya Ramadhan..

madrasah tarbawi..madrasah ibadah

kering sangatkah hati aku

rasa hormat dan ta'zhim kepadamu

tidak terbit walau sekelumit?

ya Ramadhan..

manusia masih terus dengan taklim rutin

tidak endah engkau berlalu

dan bila di akhir bulan

kami gembira, aidilfitri pula bertamu

padahal..

di dalammu diturunkan Al Quran

juga wahyu Al Alaq yang pertama

lailatul qadr, oh dirindu

malah seruan jihad juga banyak engkau saksikan

sesal aku ya Ramadhan

kalau inilah pertemuan terakhir

tiada lagi malam seribu bulan

ingin ku ulang semua Ramadhan lepas

Ya Ramadhan..

aku tidak mahu gagal lagi

amaliyah ibadah bukan seperti yang lepas

yang kelmarin

ini azam baru

ini energi baru

"Andai seluruh bulan sepanjang tahun adalah Ramadhan.."

KepadaMu Kekasih

Aku berserah

Kerana ku tahu Kau lebih mengerti

Apa yang terlukis di cermin wajahku ini

Apa yang tersirat di hati

Bersama amali

Hanya padaMu Kekasih

Aku tinggalkan

Jawapan yang belum ku temukan

Yang bakal aku nantikan

Bila malam menjemputku lena beradu

KepadaMu Kekasih

Aku serahkan

Jiwa dan raga

Jua segalanya

Apakah Kau akan menerima penyerahan ini

Apakah Kau akan menerimaku

Dalam keadaan begini

Ya Allah, jika aku bergantung kepada selain Engkau di dalam menghadapi kepayahan-kepayahan, sedang aku tidak mengerti atau mengerti, maka aku bertaubat dan berserah diri dengan mengucap : La ila ha illallah Muhammadur Rasulullah SAW.

Ya Allah, jika aku memohon pertolongan kepada selain Engkau, dalam kecelakaan dan bahaya, sedang aku tidak mengerti atau mengerti, maka aku bertaubat dan berserah diri dengan mengucap : La ila ha illallah Muhammadur Rasulullah SAW.

Ya Allah, urusan-urusanku yang telah Engkau baguskan dengan anugerah Engkau dan pandanganku salah, sedang aku tidak mengerti atau mengerti, maka aku bertaubat dan berserah diri dengan mengucap : La ila ha illallah Muhammadur Rasulullah SAW.


Comments

Popular posts from this blog

Pizza in his pocket

tagged..!!..

Mari menulis kembali